سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : /

اخلاق حرفه ای جامعه سالم


اخلاق حرفه ای جامعه سالم

اخلاق حرفه ای جامعه سالم بسیارمهم است.

توجه به نیازهای اولیه

و أوحينا إلى موسى و أخيه أن تبوا قوما بمصر بيوت و اجعلوا بيوتكم قبلة و أقيموا الصلاة وبر المؤمنين
و به موسی و برادرش وحی کردیم که برای قوم خود خانه هایی در سرزمین مصر انتخاب کنید و خانه هایتان را مقابل یکدیگر قرار دهید و نماز را بر پا دارید و به مؤمنان بشارت ده.»
از این آیه چنین استفاده می شود که بنی اسرائیل در آن زمان به صورت گروهی پراکنده، شکست خورده وابسته، طفیلی، آلوده، دور از عبادت، مرعوب و ترسان بودند نه خانه ای از خود داشتند و نه تجمع و تمرکزی و نه برنامه ای برای سازندگی روحی و معنوی خود و نه شهامت لازم برای انقلاب و یا حتی دفاع از خود. به همین جهت قبطیان سال ها آنها را مانند برده در اختیار گرفته بودند نه سر پناه درستی به آنها می دادند نه شغل آبرومندی داشتند زیرا اکثرا خدمتکار و در کارهای سخت و طاقت فرسا مشغول بودند و با کمترین امکانات رفاهی به حداقل غذای روزانه دسترسی داشتند. خداوند با فرستادگان خود خواست آنها را از این فقر و نکبت زندگی نجات دهد به همین جهت به حضرت موسی و برادرش دستور داد که برای آنها خانه سازی کنند
1. سوره یونس، آیه ۸۷.

نماز دژ محکم و سپر آدمی در مقابل عذاب الهی  است قلب انسان نمازگزار در برابر مفاسد اجتماعی و ظلم و ستم مقاومت کرده و خود آلوده به تجاوز و فساد در جامعه نمی شود نه ظلم می کند و نه زیر باز ظلم قبطیان زمان می رود.

این دو دستور به پیامبر بنی اسرائیل می تواند جامعه ای سالم و رشید از بنی اسرائیل بسازد و بشارتی برای آنهاست که بعد از آن بتوانند در مقابل دشمنان خود بایستند و استقلال و آزادی خود را حفظ نمایند. این فرامین الهی اگرچه در آن زمان برای قوم بنی اسرائیل بود و حضرت موسی مأمور به انجام آن شد ولی باید بدانیم که در همه زمان ها و همه مکان ها این دستورات کاربرد داشته و همه دست اندر کاران کشورها اگر بخواهند مستقل و آزاد زندگی کنند هم باید به تأمین زندگی دنیای خود توجه نمایند و هم عبادت الهی را سرلوحه کار خود قرار دهند. پرواز موفقیت آمیز به سوی تعالی به دو بال توانای مادی و معنوی نیازمند است. – «

در مکتب مدیریت نظریه مازلو روانشناس غربی نیازهای انسانی را به پنج طبقه تقسیم می نماید که بر حسب تقدم و تأخر به این شرح است:

1- نیازهای فیزیولوژیکی ۲- نیازهای ایمنی تأمین ٣- نیازهای اجتماعی ۴- نیازهای مربوط به مقام و احترام ۵ -نیازهای مربوط به شناخت شخصیت خویش (خودیابی)

به اعتقاد مازلو در این طبقه بندی، طبقه ای که دارای بیشترین نیروی انگیزش می باشد، نیازهای فیزیولوژیکی است که از نیازهای اساسی و اولیه انسان است. پس از آن به ترتیب طبقات بالاتر دارای اهمیت می باشند. مازلو معتقد است تا زمانی که نیازهای فیزیولوژیکی فرد تأمین نشده است چندان به دنبال سایر نیازها نیست. پس از تأمین نیازهای مرحله اول به مرحله بعد یعنی نیاز به محیطی امن و سلامت می رسد و همین نیازطور تا اخرین نیاز که خود یابی و رفع نیازهای معنوی است که عمدتا در قالب گذشت و ایثار و فداکاری جلوه می کنند.»

اعتماد عمومی؛ سرمایه بزرگ اجتماعی

(أوفوا بعهد الله إذا عاهدتم ولا تنقضوا الأيمان بعد توكيدها و  قد جعلتم الله عليكم کفيلا إن الله يعلم ما تفعلون )

(هنگامی که با خدا عهد بستید به عهد او وفا کنید و سوگندهایتان را بعد از تأكيد نشکنید در حالی که خدا را ضامن بر خود قرار داده اید. خداوند از آنچه انجام می دهید آگاه است.)

یکی از مهمترین سرمایه های یک جامعه و شاید مهمترین سرمایه، اعتماد متقابل افراد اجتماع نسبت به یکدیگر است در واقع اعتماد زنجیره حیات اجتماعی است. اگر پایبندی به عهد و پیمان در میان گروهی نباشد افراد قادر به کار دسته جمعی نیستند و هر یک تلاش می کنند گلیم در آب مانده خود را حفظ کنند نه اعتباری در قول افراد هست و نه اطمینانی که بتوان امانتی را به دیگری واگذار کرد. پیدا است اگر چنین افرادی هم زیر یک سقف و در کنار هم زندگی کنند از یکدیگر متفرق و با هم بیگانه اند.

در صدر اسلام آنچه بیش از همه مردم را به پیامبر جذب کرد امانتداری او بود او قبل از رسالت به محمد امین لقب یافت و آنها که سخن پیامبر را می شنیدند ولو کسانی که رسالت او را انکار می کردند، باور قلبی آنها صحت گفتار رسول اکرم بود اما در

در ظاهر با او مخالفت می کردن زیرا منافع دنیوی و ریاست و اقتدارشان را در خطرمی دیدند.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

1 دیدگاه برای اخلاق حرفه ای جامعه سالم

  1. بادی

    درود بر شما

    خواستم یه خسته نباشید بگم خدمت مدیر سایت واقعا کارتون عالیه پشتیبانی سریع و به موقع و مشاوره وراهنمایی عالی از هر لحاظ عالی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا