سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

معرفی 10کتاب خوب در حوزه مغز

صفحه اصلی » عمومی, مقالات » معرفی 10کتاب خوب در حوزه مغز

معرفی 10کتاب خوب در حوزه مغز

معرفی 10کتاب خوب در حوزه مغز

 1-مدیریت توجه : کنترل توجه وتمرکز راهکارهایی برای افزایش تمرکز و به دست گرفتن کنترل زندگی

« نویسندگان: نیر ایال با همکاری جولی لی- مترجم: سمیه قوامی نژا د- ناشر  :آریا نا قلم چاپ دوم

واقعیت این است که اگر برای مدیریت کردن توجه تان مجهز  نباشید، حواستان مدام این  طرف و آن طرف میرود و وقت تان تلف میشود. اگر از قبل برنامه ریزی  کنید، مطمئن میشوید  که برنامه ی خود را دنبال میکنید. با تکنیک های  این کتاب یاد میگیرید چه کار کنید تا کنترلِ  توجه و انتخا بهابتان را در اختیار بگیرید.

2- یادگیری یادگیری (موضوع:کسب مهارت های یادگیری)

نویسندگان: باربارا اوکلی، ترنس سینوسکی، آلیسترمک کانوایل- مترجم: حمید  زعیمی ناشر  :نشر نوین- چاپ سوم

مغز، پیچید ه ترین ابزار دنیاست. مغز انسان بسیار حیرت انگیز است و با توجه به کاری که  با آن انجام میشود،  ساختار خود را تغییر میدهد. اگر به خوبی بدانید که چطور یاد بگیرید،  میتوانید در هر زمین های پیشرفت کنید. فقط کافی است بدانید چگونه قدرت یادگیری را فعال  کنید .

3- ملکه ی ذهن ؛ شیوه نامه یادگیری (موضوع: کسب مهارت یادگیری )

نویسندگا ن :  پیت ر  براون، هنری  رودیگر ،  مارک مک دانیل- مترجم:  میتر ا عبد ی- ناشر ؛  ِکلک  سیمین

یادگیر ی یعنی ایجاد  تغییر  نسبتًا پایدار در رفتار بالقوه فرد یادگیرنده ،  مشروط بر آن که  این  تغییر  بر اثر کسب تجربه رخ دهد . براساس پژوهش های که انجام شده،  این  نتیجه  به دست آمده که  یادگیرِی  ُپرزحمت،  عمیق  و ماندگار است. معموًلا  مردم فکر  میکنند  که اگر ُکند و ُپرزحمت باشد  بی ثمر است به  همین  د لیل  به سراغ روشهای ی  مانند بازخوا نی و ُپرخوانی   میروند.

 4-عملی کردن دانسته ها (موضوع:کسب مهارت عملی کردن آموخته ها)  نویسندگان: کن بلانچارد، پاول میر، دیک روت-مترجم : مامک بهادر زاده

کتاب “عملی کردن دانسته ها” نوشته “کنت بلانچارد” توسط نشر آوین منتشر شده است. این کتاب اهمیت یادگیری پایدار و پیشرو را تأکید می‌کند. به جای فقط خواندن و گوش دادن یک بار به اطلاعات، ما باید آنها را به صورت کم‌کم و پایدار در زندگی خود عملی کنیم تا بهترین نتایج را بگیریم. یادگیری و انتقال این دانش به دیگران نیز از اهمیت بسیاری برخورداراست.کتاب “عملی کردن دانسته ها” ابزارهای ساده‌ای را ارائه می‌دهد که می‌تواند به ما در ایجاد یادگیری پایدار کمک کند و به جایی برسیم که دانش و تجربه ما به یکدیگر تبدیل شوند. این کتاب به امید این روز است که آرزوها و اهداف ما و شما تحقق یابند و ما بتوانیم دانش خود را به بهترین شکل به دیگران منتقل کنیم.

5-عادت های اتمی (موضوع:به وجودآوردن عادت های خوب)

نویسنده: جیمز کلیر- مترجم: هادی بهمنی- ناشر: نشر نوین

کتاب عادت های اتمی به سبکی جالب و روان، به ما یاد می دهد که چگونه با شناخت عادتهای کوچک و مدیریت عادتها، هر روز یک درصد بهتر شویم. هر روز یک درصد بهتر شدن، معادل سالی 37 برابر بهتر شدن است! به قول جیمز کلیر (نویسنده کتاب عادتهای اتمی)، همین رفتارها و عادت های کوچک است که تعیین می کند 5 سال بعد کجا هستیم و چقدر موفق شده‌ایم یا شکست خورده‌ایم!

10موردی که در کتاب عادتهای اتمی یاد می گیریم؛ یاد می گیریم چگونه:

  • سیستمی طراحی کنیم که هر روز 1 درصد بهتر شویم.
  • عادت های بد را بشکنیم و به عادت های خوب بچسبیم!
  • از اشتباهاتی اجتناب کنیم که اغلب افراد، موقع تغییر عادات شان مرتکب می شوند.
  • بر نبودِ انگیزه و اراده غلبه کنیم.
  • هویت قوی تری را توسعه دهیم و به خودمان اعتقاد داشته باشیم.
  • برای عادت های جدید وقت بگذاریم (حتی وقتی زندگی با ما سر ناسازگاری دارد).
  • محیط مان را طوری طراحی کنیم که در آن موفقیت آسان تر باشد.
  • تغییرات کوچک و ساده ای ایجاد کنیم که نتایج بزرگی به همراه دارند.
  • چطور وقتی در مسیر اشتباهی قرار می گیریم، مجددا به مسیر درست بر گردیم.
  • و مهم تر از همه، چگونه این ایده ها را در کار و زندگی مان به اجرا در آوردن.

خلاصه کتابهای مفید و جذاب

6- عادت هاب یک مغز شاد (موضوع:بوجود آوردن عادت های خوب با استفاده از هورمون های شادی مغز)

نویسنده:  دکتر لورتا گزیانو برونینگ- مترجم: سید مرتضی ارجمندی نسب- ناشر:  انتشارات ارجمند

کتاب عادت های یک مغز شاد نوشته لورتا گرزیانو برونینگ است و با ترجمه سیدمرتضی ارجمندی‌نسب منتشر شده است. این کتاب اطلاعاتی به شما می‌دهد که با آن مغز خود را برای افزایش سطح سروتونین، دوپامین، اکسی‌توسین و اندورفین بازسازی کنید.

 ایا احساس می‌کنید در زندگی نیاز به شادی بیشتری دارید؟ پس دست به کار شده و شادمانی خود را در مدت ۴۵ روز افزایش دهید. کتاب عادت‌های یک مغز شاد نشان می‌دهد چطور با تربیت مغز خود ترشح مواد شیمیایی شادی بخش را در بدن تحریک کنید. شما در هر صفحه از کتاب با تمرین ساده‌ای آشنا خواهید شد تا درک بهتری از نقش انتقال‌دهنده‌های عصبی شادی‌بخش (سروتونین، اندورفین، اکسی‌توسین و دوپامین) پیدا کنید. با خواندن این کتاب خواهید آموخت چگونه با تغییر مسیر جریان الکتریکی در مغز خود گذرگاه‌های جدیدی ایجاد کنید که ترشح این انتقال‌دهنده‌های عصبی را تسهیل می‌کنند. این کتاب نوید یک زندگی سالم‌تر و شادتر را به شما می‌دهد.

7- آزمایش مارشملو؛ راهنمای خودکنترلی و مقابله با وسوسه(موضوع:

نویسنده  : دکتر والتر میشل- مترجم  :دکتر علی اکبر ابراهیمی- ناشر : نوشته

خودکنترلی مهارتی است یادگرفتنی که پیش‌نیاز پیشرفت‌ها و موفقیت‌های فردی و اجتماعی ما است. خودکنترلی توانایی به‌تأخیرانداختن ارضای نیازها و جلوگیری از رفتارها، تمایلات، عواطف و عادت‌هایی که بروز آنها موجب مشکلاتی برای مامی‌شود.خودکنترلی ضعیف و پایین باعث پرخاشگری رفتاری و کلامی، ولخرجی، قرض‌کردن افراطی، وام‌گرفتن زیاد، ناتوانی در پس‌اندازکردن، پرخوری، شکست تحصیلی، ناتوانی در حفظ رژیم لاغری، ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و عروقی، شکست در ترک رفتارهای اعتیادی و… می‌گردد. بیش از چهل سال قبل، دکتر والتر میشل با یک آزمایش ساده به نام «آزمایش مارشملو» خودکنترلی در کودکان را بررسی کرد. آزمایش مارشملو در نهایت باعث ایجاد چهارچوبی مفهومی برای توضیح توانایی انسان برای به تأخیرانداختن لذت شد.

8- پرورش هوش هیجا نی

نویسنده: کریستین وایلدینگ- ترجمه: شمس الدین حسینی  -الهام آرا م نیا- ناشر: نسل نواندیش

با خواندن کتاب پرورش هوش هیجانی (change your life with emotional intelligence)، سفری را شروع می‌کنید که اگر آن‌را ادامه دهید، زندگی‌تان به‌طور کامل تغییر می‌کند و اعتمادبه‌نفس بیشتری پیدا خواهید کرد؛ همچنین روابط شما با دیگران، در خانواده و اجتماع نیز بهتر خواهد شد و در کار خود موفقیت بیشتری کسب خواهید کرد. اگر والد هستید (یا به‌هر طریق بر روی کودکان فعالیتی را انجام می‌دهید)، این فرصت را دارید که «مهارت‌های هوش هیجانی» را به فرزندانتان انتقال دهید و آن‌ها نیز با این روش می‌توانند روابط بهتری با محیط اطراف خود برقرار کنند، سطح عزت‌نفسشان افزایش می‌یابد، بیشتر می‌آموزند و از زندگی لذت بیشتری می‌برند! هم چنین شما درک کاملی از «معنا، مفهوم و تأثیر هوش هیجانی» کسب خواهید کرد، سپس شیوه استفاده از این هوش را در حیطه‌های مختلف زندگیتان می‌آموزید که این فرایند موجب گسترش مهارت شما در زندگی خواهد شد. کریستین وایلدینگ (Christine Wilding) سعی کرده است که کتاب را آن‌قدر فراگیر بنویسد تا تمام حیطه‌های زندگی؛ ازجمله کار، روابط شخصی و رشد فردی را در برگیرد؛ همچنین حیطه‌هایی که تمایل دارید فعالیت بیشتری بر آن‌ها داشته باشید.

9- ارتباط بدون خشونت؛ زبان زندگی

نویسنده: دکتر مارشال روزنبر گ- مترجم  :کامران رحیمیا ن  – ناشر  :اختران

ارتباط بدون خشونت (nvc) روش تعاملی است که تبادل اطلاعات و حل صلح‌آمیز اختلافات را تسهیل می‌کند. ارتباط بدون خشونت بر ارزش‌های مشترک انسانی و نیازها تکیه می‌کند و افراد را به پرهیز از زبانی که سبب مقاومت یا کاهش عزت نفس می‌شود و استفاده از زبانی که سلامت را افزایش می‌دهد تشویق می‌کند. ارتباط بدون خشونت باور دارد که به جای ایجاد ترس، گناه، سرزنش و شرم؛ غنی‌سازی زندگی رضایت آمیزترین انگیزه برای انجام کارهاست و به عنوان هدف، بر پذیرش مسئولیت فردی و در انتخاب و افزایش کیفیت ارتباط تاکید دارد. این روش حتی وقتی طرف مقابل آن را نمی‌داند نیز موثر است. با ارتباط بدون خشونت شما خواهید دانست که: 

  • هرکاری که هرکسی انجام می‌دهد تلاشی است برای تحقق نیازهای متحقق نشده. 
  • برای هرکسی تحقق نیازها از طریق همکاری، سالم‌تر از رقابت است. 
  • به صورت طبیعی افراد وقتی که از روی میل در سلامت دیگران سهیم شوند لذت می‌برند. 

10-زندگی، عشق و دیگر هیچ

نویسند ه: لئو بوسکالیا- مترجمین: مهدی قراچه داغی، زهره فتوحی- ناشر: نشر دایره

ما در این کتاب می آموزیم که باید به همۀ انسانها از هر نژاد ، قشر و رنگی که هستیند عشق بورزیم ، چون یکی هستیم همانطور که نویسنده می گوید ما بیش از آنچه متفاوت باشیم شباهت داریم و وقتی به خود عشق بورزیم دیگران هم دوست خواهیم داشت و اینکه در مقابل دیگران خود را مسئول بدانیم به طوریکه ( کی برکگارد ) می گوید: تنها آنگاه که مسئولانه عشق می ورزی ، عشق جاودانه ، دلشاد و در مقابل یاس ایمن می ماند.می آموزیم که دیگران را همانطور که هستند بپذیریم و دوست داشته باشیم نه آنطور که ما می خواهیم باشند.لئوبوسکالیا در سراسر کتابش از ما می خواهد که در عشق رشد کنیم و او ریشۀ تمام بیماری های روانی را در عدم ابراز عشق می داند.

www.DigiFiles.org

5/5 - (3 امتیاز)
نمایش مطلب
هر آنچه باید در مورد تدریس بدانیم.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برو بالا