سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

معرفی کتاب وضعیت آخر دکتر «تامس ای هریس»

صفحه اصلی » عمومی, مقالات » معرفی کتاب وضعیت آخر دکتر «تامس ای هریس»

معرفی کتاب وضعیت آخر دکتر «تامس ای هریس»

معرفی کتاب وضعیت آخر دکتر «تامس ای هریس»

کتاب وضعیت آخر نوشته‌ی تامس هریس را می‌توان یک اثر کلاسیک در زمینه‌ی تحلیل رفتار متقابل دانست. این کتاب اولین بار در سال 1967 به چاپ رسید. هم از جهت زمان تألیف، که بسیار پیشتر از سایر کتابهای تحلیل رفتار متقابل منتشر شده؛ هم از این رو که افراد بسیاری در سراسر جهان آن را خوانده‌اند؛ و نیز از این بابت که توسط یکی از دوستان نزدیک اریک برن نوشته شده است. معرفی کتاب وضعیت آخر دکتر «تامس ای هریس» در این مقاله بیان میشود.

نظریه ی تحلیل رفتار متقابل، سه وضعیت ذهنیِ «والد»، «بزرگسال» و «کودک» را به عنوان پایه های تعیین کننده ی کیفیت ارتباطات بینافردی مشخص می کند. هریس در این کتاب آموزنده و تأثیرگذار بیان می کند که ما در مرحله ای ابتدایی در زندگی، «جایگاهی» را برای خودمان در نظر می گیرم که به شکلی انکارناشدنی، بر احساسات ما درباره ی خودمان و به خصوص در رابطه با دیگران تأثیرگذار خواهد بود.

این «جایگاه» برای درصد زیادی از جامعه، این خواهد بود: «من خوب نیستم، تو خوب هستی.» این پندار منفی که هم در افراد موفق و هم ناموفق دیده می شود، استعدادهای بزرگسالانه و منطقی مان را زیر سوال می برد و ما را نسبت به واکنش های احساسی و نامناسب وضعیت «کودک» و رفتارهای برنامه ریزی شده ی «والد» درونمان، آسیب پذیر می سازد. مخاطبین کتاب وضعیت آخر می توانند با بررسی کامل چهار «وضعیت» بنیادین در زندگی، تغییرات بزرگ و ماندگاری را در زندگی خود به وجود آورند.

در این کتاب هریس به طور خلاصه می‌گوید:
• همۀ ما با حالت پیش‌فرضی به دنیا آمده‌ایم که «خوب نیستیم.»
• اما ما قدرت تغییر این حالت پیش‌فرض را داریم.
• یاد گرفتن در مورد کودک و والد درون‌مان یعنی چگونه بالغ درون و در نتیجه ذهن‌مان را تقویت کنیم و چگونه از شر بازی‌های ذهن‌مان خلاص شویم و روابط‌مان را بهبود ببخشیم.

معرفی کتب مفید

پیشنهاد ما به شما این است که خواندن کتاب وضعیت آخر را مانند جستجوی طلا در معدن در نظر بگیرید. برای رسیدن به رگه‌هایی از طلا، مجبورید وقت زیادی را بگذارید و در میان خاک و سنگ‌ها بگردید. اما قطعاً همان رگه‌ها، آن‌قدر ارزش دارند که برای خواندن کتاب وقت بگذارید. این کتاب اطلاعات زیادی درمورد رفتارهای متقابل افراد به ما می‌دهد.

درقسمتی از کتاب میخوانیم:

در اوایل قرن بیستم، وقتی فروید در صحنه تفکر بشر ظاهر شد، این موضوع به صحنه مبحث تازه‌ای به نام «تجربیات علمی» کشیده شد. سهم اساسی فروید این نظریه او بود که عوامل ستیز درونی شخص در ضمیر ناآگاه نهفته است. نامهای موقتی و مختلفی نیز به عوامل ستیز درونی داده شد: «فرامن» (Superego) که نیروی کل کنترل‌کننده و محدود کننده ضمیر بود و به کمک «نهاد» (ID)(Instinctual Drives) (یا سائقهای غریزی) بر روی «من» (Ego) به عنوان داوری که «به خیر خود» کار می‌کند، شخصیت را اداره می‌کند.ما عمیقآ مدیون فروید هستیم که کوششهای طاقت‌فرسای اولیه‌اش، و بالاخره اساس نظریه‌اش، زمینه را برای شناخت بهتر شخصیت پیچیده انسان برای ما روشن کرده است. طی سالیان دانشمندان علم روانشناسی و متخصصین کلینیکهای بیماریهای روانی، نظریات فروید را توسعه داده، طبقه‌بندی کرده، و به مرحله عمل درآورده‌اند. اما هنوز «اشخاص درون» مثل همیشه اغفال‌کننده و ناشناخته مانده‌اند، و صدها جلد متون پر شرح و تفصیل که در این زمینه نوشته شده‌اند و در کتابخانه‌ها گرد و غبار می‌خورند، نتوانسته‌اند به مخاطبان خود جواب درستی بدهند.

تامس ای هریس کیست؟

معرفی کتاب وضعیت آخر دکتر «تامس ای هریس»

تامس آنتونی هریس، زاده ی 18 آپریل 1910 روانپزشک و نویسنده ی آمریکایی بود. او مدرک کارشناسی را در سال 1938 از دانشگاه آرکانزا و مدرک کارشناسی ارشدش را در رشته ی پزشکی، در سال 1940 از دانشگاه تمپل دریافت کرد. او پس از اتمام دوره ی کارآموزی در سال 1942، دوره ی تعلیمی خود در روانپزشکی را در بیمارستان سینت الیزابت واقع در واشنگتن دی. سی. آغاز کرد. هریس پس از چند سال به ریاست شاخه ی روانپزشکی نیروی دریایی ارتش رسید و علاوه بر کارهای بالینی، به نوشتن کتاب نیز روی آورد.

www.Digifiles.org

5/5 - (4 امتیاز)
نمایش مطلب
سنجش پایایی پرسشنامه‌

5 دیدگاه برای “معرفی کتاب وضعیت آخر دکتر «تامس ای هریس»”
  1. سلام و درود
    به حق سایت حرفه ای دارید ! به راحتی خرید کردم و برام ایمیل شد
    ممنونم

  2. با سلام خدمت گروه متعهد و مجرب شما. بابت این یکسالی که در کنار شما بودم و به من کمک کردین برای پیشرفت تحصیلی خیلی سپاسگذارم .واقعا لذت بردم از این همکاری و انقدر این همکاری جذاب و پر از پیگیری و تعهد بود که ترجیح دادم که همچنان این همکاری رو ادامه بدم و در حین تحصیل هم از کمک شما بهره مند بشم. امیدوارم شما هم از من راضی بوده باشید و پشتیباناتون را اذیت نکرده باشم و باز هم بابت پیگیری و اینکه مشاوره خیلی خوبی به من دادین
    شما لطف کردین بدون چون و چرا و در اسرع وقت انجام دادین. واقعا سپاسگزارم و واقعا خوشحالم و امیدوارم روزهای خیلی خوبی رو در کنار شما داشته باشم.

  3. سلام ، مرسی از معرفی کتاب ، کتاب خوبی است
    بنظرم هر فرد باید یکبار مطالعه کند

  4. خیلی کم پیش اومده که از سایت های ایرانی خرید کنم و راضی باشم.شما جز اون کسایی بودید که واقعا از کار باهاتون لذت بردم. خداقوت

  5. عجب کتاب خوبی بود
    مرسی بابت معرفی اش

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برو بالا