سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

انگیزه نامه (SOP) چیست؟

صفحه اصلی » عمومی, مقالات » انگیزه نامه (SOP) چیست؟

انگیزه نامه (SOP) چیست؟

انگیزه‌نامه  در واقع یک نامه معرفی، به عنوان متقاضی و داوطلب است که معمولا به همراه مدارکی مانند رزومه انگلیسی یا CV برای دانشگاه یا محل کار ارسال می شود. در انگیزه نامه با نوشتن خلاصه ای از اهداف ، برنامه های علمی و علاقه مندی های تخصصی و ویژگی های شخصیتی سعی در مجاب نمودن مصاحبه کننده و یا استاد داریم.

مدارک و مستنداتی که به کمیته پذیرش برای تصمیم گیری برای صدور پذیرش ارسال می نمائید، تنها گذشته شما را نشان می‌دهد. اما یک انگیزه‌نامه خوب آینده و اهداف و برنامه های شما را برا ی آینده ای که مد نظر دارید،  را برای استاد یا مصاحبه کننده در پرونده شما مشخص می‌سازد.انگیزه‌نامه یا SOP به استاد شما کمک می‌کند تا درک بهتری از وضعیت فعلی شما، عوامل تاثیر‌گذار بر حرفه شما و همچنین علایق و برنامه‌های آتی شما داشته باشند. پس در واقع نوشتن آن به منظور نشان دادن اهداف تحصیلی شما می‎‌باشد.

قسمتهای مهم در انگیزه نامه

*مقدمه: در قسمت مقدمه خود را معرفی می نمایید و در صورت امکان جمله معروفی از یک نویسنده و یا دانشمند معروف را می آورید. البته توصیه می شود که حتما این جمله مرتبط با رشته تحصیلی شما باشد و یا حد اقل نزدیک به اهداف تحصیلی شما.

*بیوگرافی: تشریح خلاصه ای از سوابق تحصیلی و زندگی شما در سالهای گذشته را می نویسید. این که کجا درس خواندید ؟، چه رشته ای خواندی و چرا این رشته را انتخاب کردید؟ به کجا رسیدید؟ چه مقام و رتبه علمی داشتید؟ تلاش کنید در این قسمت هم انگیزه های درونی خود و هم انگیزه های بیرونی را که سبب تحصیل و انتخاب رشته شما در دانشگاه و یا حتی دبیرستان شده اند، را بنویسید. در این قسمت باید داستان واقعی زندگی خودتان را بنویسید تا انگیزه نامه شما متفاوت با دیگری باشد.

*سوابق کاری و سایر تجربیات : پس از توضیح پیرامون سوابق تحصیلی خود حال نوبت به توضیح پیرامون تجربیات مرتبط با رشته می‌رسد. تمامی تجربیات مرتبط خود را نام ببرید، از پروژه‌هایتان در کارشناسی سخن بگویید، از کارآموزی، تجربه کار صنعتی، کارگاهی، نشریه‌ها و دیگر فعالیت های داوطلبانه که برای ارتقای سطح علمی خود در این زمینه انجام داده اید، بنویسید.

*اهداف‌ و برنامه های خود را برای آینده مشخص کنید:اگر در گذشته در این رشته تجربه‌هایی را اندوخته‌اید، اکنون به دنبال به دست‌آوردن چه مهارت‌های بیشتری هستید؟ برنامه شما برای بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه چیست؟ آیا مایلید بعد از فارغ‌التحصیلی کار کنید و یا اینکه به تحصیلات آکادمیک خود ادامه دهید؟هدف‌های کوتاه مدت و بلند مدت خود را بازگو کنید. این هدف‌ها باید ارتباط بین پذیرش شما و آینده مورد نظر را به روشنی توضیح دهد. در همین حال آینده شغلی خود را نیز با توجه به اهداف شخصی و رشته مورد پذیرش به بهترین شکل برای هیئت تصمیم گیرنده ترسیم نمایید.

به طور خلاصه موارد زیر باید درج شود:

  • معرفی شما در یک پاراگراف و دلیل ارسال نامه
  • ارائه پیش زمینه تحصیلی در مقطع دیپلم ، کارشناسی و ارشد و دکتری
  • توضیح در مورد کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی که تا به الان انجام داده اید
  • دلیل علاقه مندی به رشته ی تحصیلی خود
  • مهارت ها و تجارب کسب شده حین و بعد از تحصیل
  • دلیل علاقه مندی شما به ادامه تحصیل 

نمونه انگیزه نامه:

I am writing to express my interest in applying for the master program of Mechanical Engineering. I strongly believe that both my educational background and deep concern in this field of study make me a very good candidate for the program.Finding out about how things are functioning around us, has always attracted me. Although it led sometimes to destruction of thing that I was trying to inspect. My childhood’s dream job was becoming a pilot, but when I grew up, I realized that my dreams have changed and I wanted to fly with my designed airplane.I have found nothing more amazing than making plans, combing parts, and thriving nonstop and at the end watching what you have built, working. I am always ready to learn new things, especially those that represent a challenge for me.

این نامه را برای ابراز علاقه خودم به درخواست برای کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک می نویسم. من قویا معتقدم که هم سوابق تحصیلی من و هم دغدغه عمیقم در این زمینه تحصیلی ، من را به کاندیدای خیلی خوبی برای این برنامه تبدیل کرده است.توجه به نحوه عملکرد چیزها در اطرافمان، همیشه علاقه من را جلب کرده است. اگرچه این علاقه بعضی مواقع به خرابی چیزی که در حال بررسی آن بوده ام منجر شده است. شغل رویایی دوران کودکی من، خلبان شدن بوده، اما وقتی که بزرگ شدم، متوجه شدم که رویایم عوض شده و می خواستم که با هواپیمایی که طراحی کرده ام پرواز کنم.هیچ چیز شگفت انگیز تر از نوشتن برنامه ، ترکیب قطعات و رونق بخشیدن بی توقف و در پایان مشاهده آنچه که شما ساخته اید ، نیست. من همیشه آماده یادگیری مطالب جدید هستم، مخصوصا مسائلی که برای من چالش دارند.

www.DigiFiles.org

3.9/5 - (8 امتیاز)
نمایش مطلب
معرفی کتابهای پرفروش نمایشگاه کتاب 1402

3 دیدگاه برای “انگیزه نامه (SOP) چیست؟”
  1. با سلام.مطالب عالی بود.با تشکر

  2. بسیار عالی

  3. سلام مطالب سایت تون خیلی عالیه
    ممنونم

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برو بالا