سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : / /

اخلاق حرفه ای


اخلاق حرفه ای

در سوره بقره آیه 263 می خوانیم: گفتار پسندیده و عفو از بخششی که آزار به دنبال آن باشد، بهتر است و خداوند بی نیاز و بردبار است. اخلاق حرفه ای در مدیریت مهم است.

در این آیه به یکی از خصلت های نیکوی آدمی یعنی قول معروف و سخن گفتن زیبا اشارهه شده است. به این خصلت فراوان تاکید شده است تا جائیکه قرآن رمز پیروزی اسلام را در گفتار نرم و مهربان رسول خدا می داند.

در آیه 159 سوره آل عمران می خوانیم:

از رحمت الهی، تو صاحب زبان نرم شدی و اگر سخت قلب و تندخو بودی، همه از دور تو پراکنده می شدند. پس از آنها درگذر و طلب مغفرت بنما.

این آیه نشان می دهد اسلام برای ارزش های اجتماعی اشخاص و حیثیت مردم ارزش زیادی قایل است. و عمل کسانی که با روی باز با مردم روبرو می شوند حتی اگر نتوانند مشکل آنها را حل کنند به کسانی که با سرو صدا برای مردم کار انجام می دهند ترجیح می دهد.

مدیران و دست اندرکاران اداره جامعه در رویارویی با افرادی که در آماج سختی و گرفتاری قرار گرفته و حتی توان شنیدن سخن حق را ندارد، باید از موضع برادری بزرگتر و پدری دلسوز با او روبرو شوند. تحمل حرفهای تند ارباب رجوع یک وظیفه اخلاقی در مدیریت است.

در تغسیر نورالثقلین می خوانیم : پیامبر اسلام می فرماید: هنگامی که حاجتمندی از شما چیزی بخواهد گفتار او را قطع نکنید تا تمام مقصود خویش را شرح دهد سپس با وقار و ادب و ملایمت به او پاسخ بگویید یا چیزی که در قدرت دارید در اختیار او بگذارید و یا به طرز شایسته ای او را بازگردانید. زیرا ممکن است سؤال کننده فرشته ای باشد که مأمور آزمایش شما است تا ببیند در برابر نعمت هایی که خداوند به شما ارزانی داشته چگونه عمل می کنید.

این نوع رفتار در سیره ائمه اطهار مشاهده می شود:

زنی شوهرش در جنگ جمل کشته شدو به او چنین گفتند که عامل اصلی امام علی است که مسبب جنگ و در نتیجه کشته شدن همسرش است. امام علی روزی به او برخورد و دید که در حال بردن بار غذا به منزل است. به او کمک کرد دیدکه در راه در حال نفرین کردن به علی است. پرسید: چرا ناراحتی و علی را نفرین می کنی؟ گفت اینکه او تنها نان آور من و فرزاندنم را به کشتن داد. امام ناراحت شد و بار او را به منزل رساند و با کودکانش مشغول بازی شد و مقداری پول که به همراه داشت به او داد. زمان رفتن مردی که امام را می شناخت دم در با او احوالپرسی کرد بعد از رفتن زن پرسید او که بود؟ مرد گفت او علی است و زن تازه فهمید که علی چه شخصیت بزرگی است. این رفتار بزرگان ما با زیردستان محروم است. ما چقدر از این رفتار تبعیت می کنیم؟ یادمان باشد اگر دستگیری میکنیم محرمانه و در خفا باشد اگر کمک مالی قلمی قدمی یا فکری می کنیم همراه با احترام و دور از منت گذاری باشد و اگر توان کمک نداریم با احترام از سائل عذرخواهی کنیم و درهنگام خشونت ارباب رجوع عفو و گذشت را از یاد نبریم.

www.DigiFiles.org

5/5 - (1 امتیاز)

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

3 دیدگاه برای اخلاق حرفه ای

  1. مهدی مقدم

    سلام، حسابی تشکر بابت مطالب عالی و پشتیبانی همیشگی با وجود تعطیلی رسمی در زمان کوتاه پاسخ خود را از پشتیبانان گرفتم
    تشکر مجدد بابت سرویس منظم شما.

  2. ایدین هاشمی

    عالی عالی عالی

  3. ناشناس

    بهترین گروه، فوق العاده مسئولیت پذیر هستید

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا