سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : / /

ارتباط صمیمانه همسران


ارتباط صمیمانه همسران

ارتباط صمیمانه همسران

امروزه بیشتر همسران برای دریافت عشق، صمیمیت و حمایت عاطفی ازدواج می کنند. شواهد فراوانی گویای آن است که همسران جوان در جامعۀ امروزی برای برقراری و حفظ روابط صمیمی و دوستانه به مشکلات شدید فراگیری دچارند.ارتباط صمیمانه همسران مهم است. یکی از مسائلی که مشاوران ازدواج با آن روبه رو هستند، مشکلات مربوط به صمیمیت و کمک به بهبود آن در همسران است؛عدم مهارت ارتباطی بین زوجین خیلی وضعیت خوبی پیش نخواهد اورد.

صمیمیت
صمیمیت حاصل بلوغ اجتماعی، عاطفی و روانی فرد است، تبادل احساس ها وخواسته های اصیل شخص معنا کرده اند.پیامد صمیمیت همواره سازنده است.صمیمیت یعنی توجه و اهمیت اعضای خانواده برای یکدیگر که شامل نزدیکی احساس و عاطفی باشد و نه فقط یک مجاورت فیزیکی.

صمیمیت به معنی شناخت عمیق شخص و احساسات او است. صمیمت واقعی، فرایندی تعاملی است که از چندین مولفه مربوطه به هم تشکیل شده است و هسته اصلی این فرایند شناخت، درک و پذیرش طرف مقابل، همدلی با احساسات او و قدرشناسی از دیدگاه بی همتای وی نسبت به جهان است.
زوج ها در اين مرحله در هيجان و عشق رابطه خود گم مي شوند.در این دوره درحال کشف حقايق يکديگرند و داشته هاي خود را به اشتراک مي گذارند.تفاوت ها نه تنها نسبتاً بي اهميت جلوه کرده، بلکه جالب هم به نظر مي رسند.جذابيت جنسي در اين دوره بسيار زياد است.گاهي اوقات اين مرحله از قبل ازدواج تا چندماه بعد آن طول مي کشد.همسرانی که در میان آن‌ها احساس صمیمیت وجود دارد، سعی می‌کنند در ارتباط خود بدون کنترل کردن و یا نظارت بر رفتارهای طرف مقابل با او یک رابطه عاشقانه و در عین حال نیز دوستانه برقرار کنند.

به گفته وارینگ (1988)، صمیمیت را می‌توان در هشت بعد تعریف کرد:

  • حل تعارض: زوج‌ها چگونه به‌راحتی می‌توانند اختلاف‌نظرها را حل کنند.
  • محبت: میزان صمیمیت عاطفی زوجین.
  • انسجام: احساس تعهد هر دو زوج به ازدواج.
  • تمایل‌های جنسی: چه میزان نیازهای جنسی در ازدواج برقرار و برآورده می‌شود.
  • هویت: هر یک از طرفین چقدر فردیت و استقلال خود را در رابطه حفظ می‌کنند.
  • سازگاری: اینکه زوجین تا چه اندازه علایق، ارزش‌ها و اهداف خود را به اشتراک می‌گذارند.
  • بیانگر بودن: زن و شوهر چقدر آزادانه افکار و احساس‌های خود را بیان می‌کنند.
  • یکپارچگی اجتماعی: رابطه زن و شوهر با دوستان و خانواده خارج از رابطه چقدر خوب است.

ارتباط صمیمانه همسران

انواع صمیمیت در رابطه با همسر

  • صمیمیت عاطفی در ارتباط با همسر
  • صمیمیت فیزیکی زوجین در ازدواج
  • صمیمیت عقلانی در ازدواج

نکته کاربردی : برخی تصور می‌کنند صمیمیت یعنی هرچه در دل دارید به روی زبان بیاورید تمام گذشته خود را افشاء کنید، این تصور درستی نیست، قطعا در صمیمیت ما خودمان هستیم و گاهی خود افشایی می‌کنیم اما این همه ماجرا نیست، شما می‌توانید شخصیت مستقل و حریم شخصی خودتان را داشته باشید و در عین حال با شریک عاطفی‌تان احساسات صمیمیت کنید.

اولین مسئله برای ایجاد صمیمیت داشتن مهارت لازم برای برقراری ارتباط صحیح است.فردی که نتواند در خانواده­ ی خود احساساتش را به راحتی بیان کند و مورد حمایت عاطفی و فکری قرار نگیرد، به دنبال این حمایت در بیرون از خانواده می­گردد و آسیب­های زیادی برای جذب این حمایت خواهد دید. در حقیقت بسیاری از اختلافات خانوادگی، طلاق، بزهکاری کودکان و نوجوانان و نیز مشکلات روانی مردم ریشه در محیط خانواده دارد. خانواده­ای که سرد و بی روح باشد و جسم و فکر و روح اعضایش را تغذیه نکند، زمینه ­ساز ناهنجاری­ های گوناگونی خواهد بود.

****حمایت عاطفی، نوعی حمایت اجتماعی است که به افراد کمک می‌کند تا احساسات خود را درک و مدیریت کنند. این حمایت می‌تواند به‌صورت کلامی یا غیرکلامی باشد. حمایت عاطفی کلامی شامل ابراز محبت، همدلی، پذیرش و تشویق است.***

چه گفتگویی در خانواده ایجاد صمیمیت میکند؟

گفتگو یکی از مهم ترین عوامل ایجاد صمیمیت است و چه بسا می توان گفت که مهم ترین بخش آن است. حرف زدن محبت آمیز با اعضا بسیار مهم است. گاهی اوقات دوست داشتن و عشق نیاز به ابراز دارد تا احساس خوبی را در اعضای خانواده ایجاد کند. خوشرو بودن نیز اهمیت فراوانی دارد. فرزندان با وجود عشق و صمیمیت و حمایتی که از خانواده دریافت می کنند.فرد متعهد به اعضای خانواده اش اعتماد کامل دارد و از راهنمایی و حمایت آنها نیز نهایت استفاده را می کند. در نهایت آرامش کاملی میان اعضای خانواده ایجاد می گردد. این آرامش و تعهد بر اهداف، خواسته ها و برنامه ریزی های افراد خانواده تاثیر گذار است و آنها را در مسیر درستی هدایت می کند.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

1 دیدگاه برای ارتباط صمیمانه همسران

  1. neda

    مثله همیشه عالی
    من این متن رو سعی می کنم هر چند روز یا شاید هر 2 روز 1 بار باز خوانی کنم
    بسیار ارزشمند است
    ممنون

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا