سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

اصول و فنون مذاکره


اصول و فنون مذاکره

اصول و فنون مذاکره

در زندگی امروزی به اهمیت مذاکره بیشتر پرداخته شده است. زیرا بسیاری از مشاغل به این مهارت وابسته‌اند. حتی فردی که شغل آن با مذاکره در ارتباط نیست نیز باید با این اصول و قواعد آشنا باشد. زیرا مهارت مذاکره سبب رشد و توسعه فردی و اجتماعی و بهبود روابط نیز خواهد شد.اصول و فنون مذاکره یکی از مهارت‌های مهم برای موفقیت در کار و زندگی است. 

مذاکره در واقع یک گفتگو است. گفتگویی که برای ایجاد یا تداوم یک رابطه شکل می‌گیرد. این یعنی هر دو طرف باید، دلِ دیگری را به‌دست بیاورند و در این مذاکره شرکت کنند. هرکس باید بداند که طرف مقابل‌اش چه خواسته‌هایی از این رابطه دارد و سعی کند به آن‌ها پاسخ دهد.مذاکرات همواره با تنش‌ها و مسائل بسیاری همراه است. گاهی اوقات این مسائل سبب خشم مذاکره کننده در حین جلسه خواهد شد. تسلط خشم بر فرد مذاکرکننده در حین یک جلسه کاری می‌تواند عواقب نامناسبی را به بار آورد.

در مذاکرات برای رسیدن به توافق نیازی نیست طرفین تلاشی بیش‌از اندازه و غیرمعمول کنند، تنها کافی است آن‌ها نگاهی بینش محور داشته باشند و اصول و فنون مذاکره را بدانند تا بتوانند آن را در مسیری درست پیش ببرند. هر فرد یا گروهی برای هدایت مذاکره به نفع خود ابتدا باید با اصول یک مذاکره آشنا باشد، آشنایی با اصول مذاکره به طرفین کمک می‌کند با حقوق خود و طرف مقابل آشنا شوند و به این ترتیب بدون درگیری یا بحث‌های شدید گفتگو را پیش ببرند. 

اصل اول: درک طرف مقابل

درک سخنان و منظور طرف مقابل بخش مهمی از هر مذاکره است. برای داشتن یک مذاکره مثبت و نتیجه‌بخش همانطور که فرد باید نسبت به خواسته‌ها و اهداف خود آگاه باشد، منظور طرف مقابل را نیز باید به خوبی درک کند و از خواسته‌های او آگاه باشد. این به هر دو طرف مذاکره‌کننده کمک می‌کند در مسیری مسقیم و روشن پیش بروند و بدون ایجاد مشکل و سوتفاهم با آرامش و تمرکز مذاکره را در مسیر درستی پیش ببرند تا در نهایت بهترین نتیجه ممکن حاصل شود. 

اصل دوم: صحبت درمورد خواسته ها

مهم‌ترین بخش مذاکره برای هر طرف، صحبت درمورد خواسته‌ها و اهدافشان است. اهدافی که فرد در ذهن دارد باید مدت‌ها پیش از شرکت در مذاکره کاملا شفاف شود و جوانب آن مورد سنجش قرار گیرد. فرد تا زمانی که نسبت به خواسته‌های دقیق خود آگاهی نداشته باشد، نمی‌تواند مذاکره را به نفع خود پیش ببرد. بنابراین پیش از شرکت در هر مذاکره امتیازهایی که به دنبال آن‌ها هستید را به طور دقیق برای خود مشخص کنید تا بدانید مذاکره را به چه شکلی و در چه مسیری پیش ببرید. برای این کار حتما خواسته‌های خود را از ذهن‌تان بیرون و بر روی یک کاغذ بیاورید، آن‌ها را از جنبه‌های مختلف بررسی و در صورت ممکن با چند فرد باتجربه و مورد اطمینان درمورد آن‌ها صحبت کنید.

اصل سوم: آمادگی برای شنیدن نظرات مخالف

قرار نیست که مذاکره در تمام طول مدت مطابق خواست شما پیش برود و در نهایت امتیازهایی که به دنبال آن هستید به سادگی تقدیمتان شود. فراموش نکنید طرف مقابل هم برای گرفتن امتیازهای موردنظر خود یا حتی به دست آوردن تمام شیرینی در آن مذاکره حاضر شده است. بنابراین طبیعی است که در طول مذاکره، نظرات مخالف با نظرات و خواسته‌های خود را بشنوید. در این زمان باید بتوانید شرایط را مدیریت کنید، توجه داشته باشید که نشان دادن رفتار تهاجمی یا قهرآمیز مانند ترک کردن مذاکره بدترین واکنش در زمان شنیدن نظرات مخالف است. به جای آن تلاش کنید با به کارگیری اصول و فنون مذاکره هرچه بیشتر امتیازهای موردنظرتان را به دست آورید.

اصل چهارم: خوب گوش دادن

یکی دیگر از اصول مذاکره این است که در تمام طول گفتگو شنونده خوبی باشید. تا زمانی که فرد شنونده خوبی نباشد، نمی‌تواند مسیر مذاکره را به نفع خود در دست بگیرد. اگر مذاکره را مانند یک میدان نبرد در نظر بگیریم هر بخش از صحبت طرف مقابل مانند یک ضربه شمشیر است که طرف دیگر باید حسابی به آن دقت کند تا بتواند عکس‌العمل مناسبی در مقابل آن نشان دهد. بنابراین در تمام طول مذاکره با دقت به صحبت‌های طرف دیگر مذاکره‌کننده و همچنین صحبت‌های هم‌تیمی‌های خود دقت کنید تا بتوانید مذاکره را هوشمندانه به نفع خود پیش ببرید.  

اصل پنجم: هدفمند سخن گفتن   

یکی از مهم‌ترین اصول مذاکره، هدفمند سخن گفتن است. قبل از شرکت در مذاکره اهداف خود را به روشنی مشخص کنید و در طول گفتگو هر کلمه و جمله را هدفمند بیان کنید. از زیاده‌گویی پرهیز کنید و خارج از چارچوب مذاکره بحث نکنید. تمرکز خود را کاملا بر خواسته‌هایتان بگذارید و با بیان هر جمله به طرف مقابل خود نشان دهید که دقیقا به دنبال چه چیزی هستید. 

www.DigiFiles.org

 

4.7/5 - (3 امتیاز)

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

13 دیدگاه برای اصول و فنون مذاکره

  1. نازلی

    سلام
    مرسی از سایت تون
    پرفروغ باشید

  2. پرویز مشکاتیان

    عالی بود و واقعاً نکاتی رو گفتن که من هیچ جای دیگه نشنیده بودم، چقدر عالی بود

  3. هانیه

    خوب بود، خیلی ساده و روان بود مثال های خوبی داشتند. و نسبت به تایمش محتوای خوبی رو داشت.

  4. لیلا

    بسیار عالی، نکات کاربردی که به خوبی و شیوایی بیان شده.

  5. ناشناس

    بسیار عالی ومفید هست ممنون از بابت زحماتی که کشیدین

  6. معاون آموزشی

    شسته و رفته خوب بود کاملا

  7. صدیقه طاهری

    بسیار مفید بود ، سپاسگزارم

  8. محمد علی ریاضی

    واقعا بهترین اموزش هس ، خیلی خیلی ممنون از شما، اجرتون با اباعبدالله و ممنونم از تیم خوبی که دارین

  9. پدر پولدار

    خیلی عالی بود ممنون واقعن

  10. هادی مزینانی

    سلام من امروز خریدم پکیج رو با نازلترین قیمت …واقعا بابت آموزش باید هزینه کرد …

  11. بهمن کاظمی

    واقعا دوره از هر نظر عالی بود. جدا به مباحث علاقمند شدم

  12. شادان

    بسیار عالی ، بیان خوب ساده کامل و دلنشین ، هر‌کسی اگر از صفر بخاد شروع کنه کاملا متوجه میشه و یاد میگیره،

  13. جانیار

    بسیار خشنود هستم که با شما آشنا شدم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا