سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

الگوریتم ژنتیک در حل مساله وتصمیم گیری


الگوریتم ژنتیک در حل مساله وتصمیم گیری

الگوریتم ژنتیک در حل مساله وتصمیم گیری

الگوریتم‌ ژنتیک (Genetic Algorithm) خانواده‌ای از «مدل‌های محاسباتی» است که از مفهوم «تکامل» الهام گرفته‌ شده‌اند. این دسته از الگوریتم‌ها، «جواب‌های محتمل» یا «جواب‌های کاندید» و یا «فرضیه‌های محتمل»  برای یک مسأله خاص را در یک ساختار داده‌ای «کروموزوم مانند» کدبندی می‌کنند. الگوریتم ژنتیک از طریق اعمال «عملگرهای بازترکیب» روی ساختارهای داده‌ای کروموزوم مانند، اطلاعات حیاتی ذخیره شده در این ساختارهای داده‌ای را حفظ می‌کند. در واقع الگوریتم ژنتیک (GA) تکنیک جستجویی در علم رایانه برای یافتن راه‌حل تقریبی برای بهینه‌سازی و مسائل جستجو است.

الگوریتم‌های ژنتیک، الگوریتم‌های جستجو هستند که بر پایه مفاهیم انتخاب طبیعی و ژنتیک موجودات زنده بنا نهاده شده‌اند. با استفاده از این روش‌ها، فرایندهای مشاهده شده در «تکامل طبیعی»  را از طریق الگوریتم‌های کامپیوتری شبیه‌سازی کنند. فرایندهایی که بر اساس انجام عملیات روی کروموزوم‌ها شکل گرفته‌اند. این دانش در زیر مجموعه الگوریتم‌های جستجو قرار می‌‌گیرد. با این حال، تفاوت‌های بسیار اساسی با دیگر الگوریتم‌های جستجو دارند. الگوریتم‌های ژنتیک به جای اینکه به طور مستقیم با مقادیر پارامترهای مسأله سروکار داشته باشند، با نمایشی کدبندی شده از مجموعه پارامترهای مسأله کار می‌کنند و جمعیتی متشکل از نقاط در یک فضای جستجو را برای یافتن جواب‌های مسأله جستجو می‌کنند. همچنین، بدون اینکه از اطلاعات «گرادیان» مرتبط با «تابع هدف» مسأله اطلاعی داشته باشند، تابع هدف مسأله را بهینه‌سازی می‌کنند.

مهارت حل مسئله چیست؟

این مهارت به معنای کشف مسئله، تحلیل و ارائه راهکاری برای آن است.به عبارت دیگر، هدف از حل مسئله غلبه بر موانع و پیداکردن بهترین راهکار برای پیش برد اهداف است.هیچ راه‌حل ثابتی برای مسائل مختلف وجود ندارد. در حقیقت، بنا به شرایط هر فرد، این راهکارها متفاوت خواهند بود.بهترین روش استفاده از خلاقیت و شناسایی راهکارهایی جدید توسط خود فرد است. برای این کار فرد باید دانش خود را بالا برده تا با کمک این دانش بتواند راهکاری صحیح را به کار ببندید.

تصمیم گیری و حل مسئله در مدیریت مهارت مهمی برای کسب و کار و زندگی است. حل مسئله اغلب مستلزم تصمیم گیری است و تصمیم گیری برای مدیریت و رهبری اهمیت ویژه ای دارد. به همین خاطر فرآیندها و تکنیک هایی برای بهبود تصمیم گیری و افزایش کیفیت تصمیم گیری وجود دارد. تصمیم گیری سازمان برای برخی افراد بسیار ساده و راحت است، بنابراین این افراد باید بیشتر بر بهبود کیفیت تصمیمات خود تمرکز کنند.با این حال افرادی که نمی توانند به راحتی تصمیم گیری کنند ، اغلب قادر به ارزیابی کیفیت تصمیمات خود هستند، اما پس از آن باید در عمل نیز به ارزیابی های که انجام داده اند پایبند باشند. حل مسئله و تصمیم گیری ارتباط تنگاتنگی با هم دارند و هر کدام نیازمند خلاقیت در شناسایی و توسعه گزینه ها هستند که تکنیک طوفان فکری بر روی آن ها مؤثر است.

عوامل مهمی در مهارت تشخیص مساله برای ما نقش ایفا می کنند که برخی از آنها در ادامه آمده اند:

دانش و آگاهی

دانش به معنی دانستن و برخورداری از علم، بهترین چراغ راه بشر بوده و همواره او را از تاریکی و تنگنا رهایی میبخشد. انسان آگاه دقت و تعمق بیشتری داشته و سریعتر از سایرین وجود مساله و شرایط مشکوک و ناخواسته را تشخیص می دهد.

بینش

بینش به معنی وجود یک تحلیل کلی از دانستیها یا نگرشی ژرف و فراگیر به آنهاست به طوریکه برتمام زوایای آن و نوع ارتباط و وابستگی بین عناصر مختلفش اشراف کافی پیدا کنیم.

تجربه

تجربه بانک اطلاعات عملی بش است. استفاده از تجربیات گذشته توانایی شهودی به ما می بخشد که تا حدودی در شناخت موقعیت ها و پیش بینی وقایع و مسائل مربوط به آنها به ما کمک خواهد کرد. افراد با تجربه پیش ازسایرین اشکالات موجود درسیستم و زندگی خود را تشخیص داده و برای آنها چاره اندیشی می کنند.

مطالعه

مطالعه به معنای جستجوی نظام مند ویژگیها، عوامل تشکیل دهنده و روابط حاکم بر آنها دریک سیستم یا پدیده است که موجب شناخت آن می گردد و بدین ترتیب تشخیص مسائل و ناهنجاری های موجود در رابطه با آنرا میسر می سازد.

www.DigiFiles.org

5/5 - (1 امتیاز)

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

11 دیدگاه برای الگوریتم ژنتیک در حل مساله وتصمیم گیری

  1. شاهین

    سریع برام ایمیل شد و خیلی خیلی خیلی عالی بود
    مرسی
    چه قدر خوبید

  2. حبیبی

    عالیه همه چیز تمام

  3. قانع

    سلام و خستە نباشید خدمت مدیریت و دست اندرکاران این سایت پر محتوا، من تازە عضو این سایت شدم، مطالب و آموزشها خیلی کاربردی و مفید و خیلی روان شرح دادید آموزشها رو، براتون آرزوی موفقیت میکنم.

  4. Mina

    با وسواس و مسئولیت پذیری خاصی همه موارد رو توضیح دادن . مثال های زیادی به کار برده بودن که باعث یادگیری بهتر می شد هر موضوعی رو با مثال بیان می کردن و در کل عالی بود

  5. مقدمی

    وحشتناک عالی و فوق العاده

  6. عالی نسب

    عالی و عالی

  7. صابر

    کلا آموزش هاتون خیلی خوبه، برای من که استفاده کردم خیلی خوب بود راضی بودم.

  8. پونه

    نحوه ارائه درس ها واقعا خوب بود، همچنین مطالبی که ارائه شد.

  9. ناشناس

    بسیار عالی .سپاس از استاد گرامی

  10. رکسانا

    عالین من واقعا از وقتی که گذاشتین ممنونم. سرتون سلامت

  11. نادر

    با عرض ادب و احترام و تشکر ویژه از تمام اعضای تیم بزرگ شما و تمام کسانی که در ایجاد چنین بستر گسترده آموزشی نقشی داشته اند یکی از موانع پیشرفت علمی در کشور ما متاسفانه عدم دسترسی دانشجویان و سایر افراد مستعد برای یادگیری به منابع مناسب و با کیفیت آموزشی است و منابع آموزش به چند دانشگاه خاص محدود می شد و این باعث یک شکاف طبقاتی آموزشی بسیار گسترده در کشور شده بود که با ایجاد چنین بستر های آموزشی این شکاف تا حدودی کاسته خواهد شد

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا