سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : /

انبار داری و کنترل موجودی


انبار داری و کنترل موجودی

انبار داری و کنترل موجودی

انبارداری یک فعالیت پیچیده است که هر مرحله آن باید مطابق با فرآیندهای سازمان شما انجام یابد. اجرای مناسب انبارداری شما، روان بودن فرآیند لجستیک را تضمین کرده و به کسب و کارتان کمک می‌کند. امروز بدون داشتن یک نرم‌افزار انبارداری خوب مدیریت انبار به مسئله ای غیر ممکن تبدیل شده است.

هنگامی که سرعت ورود و خروج کالاها در سازمان‌های مختلف و بنا به دلایل مختلف افزایش پیدا می‌کند، یا حجم کالاهای موجود در انبار بسیار بالا می‌رود و یا فضای انبار از میزانی بزرگتر می‌شود، کنترل فرایندهای انبارداری دشوار می‌شود و انبارداری به دغدغه‌ای برای مدیران تبدیل خواهد شد؛

  • سرعت پایین انبارگردانی
  • نداشتن کنترل دقیق بر روی جانمایی محصولات در انبار
  • عدم امکان فریز کردن کدهای کالایی معین در فرایند انبارداری
  • وجود مغایرت در حواله‌های خروجی و وجود نارضایتی‌هایی در سمت مشتری
  • عدم کنترل بر ورود و خروج محصولات

این موارد برخی از مشکلاتی است که در انبارداری عصر نوین، قطعا در انبار وجود خواهد داشت.

برخی از مواقع در شرکت یا مجموعه‌ای ممکن است به یک یا چند نوع انبار جهت نگهداری از مواد اولیه، محصولات نیمه تمام، محصولات تولیدی و یا نهایی شده نیاز باشد. در واقع باید بر اساس نیازهای عملیاتی و مطابق با محدودیت‌ها، بهترین نوع انبار را انتخاب کنید. از این رو در ادامه به انواع انبار اشاره شده است.

  • انبار خصوصیاین نوع از انبارها برای زمانی است که یک کسب و کار به صورت انحصاری در اختیار یک مجموعه و مالک آن بوده و یا وی انبار را اجاره کرده باشد.
  • انبار عمومی: این نوع از انبارها به عنوان یک مکان عمومی برای برخی از مشاغل که نیاز به یک مکان برای نگهداری موقت کالاهای خود دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در عین حال ممکن است یک اداره دولتی یا شرکت صاحب یک انبار بزرگ و عمومی باشد و آن را به سایر نهادها یا کسب و کارها اجاره دهد.
کنترل موجودی جریانی است که ضمانت می‌کند اقلام موجود سازمان با در نظر گرفتن عوامل زمان، مکان، تعداد، کیفیت و هزینه، برای بخش‌های مدیریت عملیات تولید، توزیع، فروش، مهندسی در دسترس باشد. آنچه در کنترل موجودی از اهمیت ویژه برخوردار است، میزان سفارش و زمان سفارش می‌باشد.اگر فرایند کنترل موجودی به درستی انجام شود، شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا از وضعیت فعلی خود در مورد دارایی‌ها، مانده حساب‌ها و گزارش‌های مالی ارزیابی جامعی در اختیار داشته باشند. کنترل موجودی می‌تواند از مشکلاتی مانند خالی شدن ناگهانی انبار جلوگیری کند.
برخی از شرکت‌ها، مانند شرکت‌های خدمات مالی، موجودی فیزیکی ندارند، بنابراین باید به مدیریت فرآیند خدمات توجه کنند. اما برای شرکت‌هایی که زنجیره‌های تامین و فرآیندهای تولیدی پیچیده‌ای دارند، ایجاد تعادل بین ریسک‌های حاصل از موجودی مازاد یا کمبود موجودی دشوار است. برای دستیابی به این تعادل، شرکت‌ها چندین روش را برای مدیریت موجودی توسعه داده‌اند.

یکی از اجزای جدایی ناپذیر کنترل موجودی، مدیریت زنجیره تامین (SCM) است که جریان مواد خام، کالاها و خدمات را، به میزانی که شرکت یا مشتریان آن‌ها مورد مصرف قرار می‌دهند، مدیریت می‌کند. مدیریت انبار نیز کاملاً در حوزه کنترل موجودی قرار می‌گیرد. مدیریت انبار شامل وظایفی مانند یکپارچه‌سازی کدگذاری محصولات، زمان و گزارش‌های سفارش مجدد، تمام جزئیات محصول، فهرست‌های موجودی و تعداد و روش‌های فروش یا ذخیره‌سازی است. مدیریت انبار همچنین خرید و فروش را با میزان موجودی انطباق می‌دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

2 دیدگاه برای انبار داری و کنترل موجودی

  1. علی کریمی

    بسیار فایل به درد بخوری بود
    خیلی سریع هم ایمیل شد.
    ممنون از شما

  2. جوکار

    سلام و درود
    خوشحالم با دی جی فایلز آشنا شدم
    انشالله موفق باشید دوست گرامی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا