سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : /

تئوری حل خلاق مساله (مهندسی خلاقیت)


تئوری حل خلاق مساله (مهندسی خلاقیت)

تئوری حل خلاق مساله

توسعه نوآوری و تفکر خلاق برای حل ابداعانه مسائل صنعت و در سازمان های متنوع علمی – کاربردی از مسائل بسيار با اهميت به شمار مي آيد و متدولوژي هاي مختلفی جهت توسعه و پيشرفت تکنولوژی، حل ابداعانه مسائل و پيدا نمودن راه حل ايده آل پيشنهاد شده است که هرکدام در جنبه ويژه اي به کمک متخصصان و دانشجويان آمده و آنها را ياری می نمايد. يکی از اين متدولوژی ها که در سال های اخير معرفی شده و در همين مدت کوتاه نيز منجربه پيشرفت های چشمگيری در صنايع و سازمان های مختلف گرديده است مهندسی خلاقيت TRIZ (تئوري حل مسئله ابداعی) می باشد.

رقابت و بيم از کنار رفتن از صحنه تجارت و توسعه، بيشتر شركت ها و سازمان ها را شيفته و علاقمند به روش هاي مديريتي و تكنيك هاي كاري جديد نموده است و آن را تلاشي براي سازگاري سازمان (شركت ها و سازمان ها) به تغييرات اکولوژی بازار می دانند. برای عبور از اين مرحله و به دست آوردن پيشرفت های غيرمنتظره، محققان و پژوهشگران بسيار زيادی برای پيدا نمودن بهترين راهکارهای پيشرفت و توسعه نوآوری تلاش نموده اند. روش های متعددی نيز در طی ساليان دراز ابداع شده است که هر کدام به نوبه خود راهکارهای نوينی پيش روی پژوهشگران و محققان گشوده است که می توان به روش های متنوع مديريتی، بهبود مستمر کيفيت، نظام پيشنهادات، سيستم های تفکرخلاق، مهندسی خلاقيت بيونيکی و مهندسی خلاقيت TRIZ (تئوری حل مسئله ابداعی يا سيستم نوآوری نظام يافته) اشاره نمود.

چه کسانی از TRIZ استفاده می کنند؟

مهندسی خلاقيت TRIZ که در اين جا به آن اشاره می گردد يك روش سيستماتيك براي ترغيب تكنولوژی خلاقيت، نوآوری و مهندسی ابداع است و برپايه اطلاعات و يك سري ابزارهاي نرم افزاري مي باشد. اين روش در بسياري از دانشگاه هاي جهان در رشته هاي متنوع فني مهندسي تدريس شده و از دانشجويان اين رشته ها براي هدايت شركت هاي مختلف در روسيه، آمريكا، ژاپن و اروپا استفاده مي شود.

به عنوان مثال در صنعت اتومبيل سازي، در شركت هاي بزرگ مانند GM، FORD، CHRYSLER، TOYOTA، DONA، ROCKWELL و TRW از دانش آموختگان مهندسي خلاقيت TRIZ استفاده شده و در ارتباطات و صنعت الكترونيك در MOTOROLA، HONEYWELL و NORTEL، در پتروشيمي توسط شركت هايي مانند AMOCO، DOW و EASTMAN در زمينه توليدات مصرفي مانند XEROX، KODAK، GAMBLE و ROCTOR در هواپيمايي در شركت هاي پيشرفته مانند McDONNELL DOUGLAS، ALLIED SIGNAL، BOEING، NASA و LOCKHEED دانش آموختگان مهندسي خلاقيت TRIZ اين حوزه علمي را به اجرا گذاشته اند.

به كارگيری صحيح اين روش، سيستم را به سمت افزايش سرعت توليد و بهبود كيفيت فرايندهای R&D، کاهش ضايعات (TRIZ يکی از ابزارهای بسيار موثر در روش شش سيگما برای رسيدن به ضايعات صفر و کمربندهای مختلف که در روش شش سيگما به آنها اشاره شده، می باشد) و كاهش زمان تجارت سوق مي دهد همچنين توليدات شركت سريع تر و بسيار دقيق تر به فروش مي رسد. علاوه براين به كاربردن اين روش مي تواند به عنوان اهرم براي تغييرات بسيار عميق در فرايندهاي تحقيق و توسعه و طراحی های نوآورانه و خلاق به حساب آيد كه با اين راهکار نوآوری، تفکر خلاق در سازمان نهادينه شده و پيشرفت های چشمگيری در اين راه به دست می آيد.

www.DigiFiles.org

4.8/5 - (18 امتیاز)

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

3 دیدگاه برای تئوری حل خلاق مساله (مهندسی خلاقیت)

  1. پیمان

    عجب فایلی بود خداییش
    مرسی از تهیه کننده این فایل و مرسی از سایت عالی دی جی فایلز
    واقعا ممنونم
    سریع هم برام ارسال شد و این خودش جای تشکر دارد

  2. لاله صبوری

    با سلام و تشکر بابت آموزشهای خوب و کاربردی سایت

  3. Hamid

    خیلی عالی تشکر از زحمات شما

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا