سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : /

تاريخ هنر ايران


تاريخ هنر ايران

قدمت آثاري هنري را مرتبط با پيش از تاريخ( عصر پارينه سنگي) از دوران غارنشيني انسان دانسته‌اند. نمونه‌هاي متعددي از طرحها و نقشهاي به دست آمده در نقاط مختلف جهان از جمله مربوط به غار لاسكو در فرانسه و يا آلتاميرا در اسپانيا بيانگر واقعيت فوق مي‌باشد. مولف كتاب« تاريخ هنر ايران» نخستين آثار هنري انسان ابتدايي را به بيست هزار سال قبل- آخرين دوره پارينه سنگي- مربوط مي‌داند. ولي بنا بر نظر وي، قوت هنري آثار به دست آمده به گونه‌اي است كه مي‌تواند حاكي از وجود و پيشرفت تدريجي هنر، طي هزاران سال قبل از تاريخ فوق باشد.

در اين ميان، علاوه بر طراحي و نقاشي، شواهدي دال بر آن است كه پيكره‌سازي نيز از هزاران سال پيش وجود داشته است. هنرهاي نمايشي از ديگر مواردي كه قدمتي بس طولاني داشته و اغلب توام با حركتهاي موزون بدني و همراه با شعر و موسيقي مورد استفاده قرار مي‌گرفته است.

پديده‌هاي ادبي چون اسطوره، افسانه، قصه و داستان و شعر نيز، چنان كه اشاره شد، اغلب به صورت آميخته‌اي با ديگر پديده‌هاي هنري، از قدمتي بس طولاني برخوردار است. چنان كه به درستي نمي‌توان زمان خاصي را جهت آغاز آن بيان نمود.

نقاشي، شعر، موسيقي، نمايش و انواع ديگر هنرها نيز هر يك با بهره‌گيري از امكانات و رسانه‌هاي مورد اشاره، از توسعه و تاثير فزاينده‌اي بر مخاطبين خود، برخوردار شده‌اند. در خصوص نمايش و تئاتر، علاوه بر ضبط راديويي و تلويزيوني و يا از طريق رسانه‌هاي شنيداري- ديداري، چاپ و انتشار نمايشنامه در نسخه‌هاي متعدد و بهره‌گيري از مراكز گوناگون نمايشي، گسترش فزاينده آن را ميسر ساخته است.

متقابلا از خدمات هنر ( در موفقيت هر چه بيشتر رسانه‌ها) جهت ارائه پيام و محتواي مورد نظر، برخورداري از جاذبه و تاثيرات عميق‌تري است كه مي‌تواند، با بهره‌گيري از قالبهاي هنري، داشته باشد. چنان گه كاربرد هنر در ارائه پيامها، به منظور نيل به اهداف آموزشي و پرورشي( چون رياضيات، فيزيك، شيمي و زيست‌شناسي) نيز از شگردهاي هنري استفاده مي‌شود: خصوصا اگر مخاطبين اين گونه برنامه‌ها كودكان باشند. از اين رو كاربرد هنر و رسانه‌هاي مورد اشاره، در زمينه‌هاي آموزشي و پرورشي مي‌تواند اعم از برنامه‌هاي درسي، رسمي و غير رسمي و همگاني را شامل گردد.

تبليغات كه زماني جادوي قرن بيستم ناميده مي‌شد، نيز موفقيت خود را تا حد زيادي مرهون برنامه‌هاي هنري و نمايشي بوده است. از بارزترين كاربردهاي هنر، تبليغات تجاري است. اين تبليغات با بهره‌گيري از موسيقي، اشعار، نمايش‌ها و ميان پرده‌هاي كوتاه، توسط وسايل ديداري- شنيداري، ميليونها نفر را تحت تاثير خود قرار مي‌دهد. چنان كه بهره‌گيري از هنر در تلفيق جمعي، به رفتارهاي مورد نظر شكل بخشيده، مثلا به نيازهايي كاذب دامن زده ومصرف كالايي خاص را وسعت مي‌بخشد. البته اين امر به تبليغات تجاري محدود نمي‌گردد، بلكه القاي انديشه‌هاي مخرب و باورهاي سياسي، اجتماعي و اعتقادي زيانبار از ديگر موارد كاربرد منفي برنامه‌هاي هنري و تبليغي به شمار مي‌روند. ولي از سويي ديگر هنر مي‌تواند نقش بارزي در اشاعه رفتارهاي مناسب، بيداري انسانها، باروري فكر آنها داشته باشد و در ايجاد نگرشها و گرايشهاي مطلوب، حركتهاي جمعي و تحولات سازنده اجتماعي سهمي در خور توجه را عهده‌دار گردد.

www.DigiFiles.org

5/5 - (1 امتیاز)

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

2 دیدگاه برای تاريخ هنر ايران

  1. جاوید

    خیلی لذت میبرم از سایت تون
    همیشه سر میزنم
    عالی هستید

  2. رضا قربانی

    درود بر شما
    مطالب عالی تون حرف ندارد

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا