سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

تحولات اقتصاد ایران در سال 1402


تحولات اقتصاد ایران در سال 1402

تحولات اقتصاد ایران در سال 1402

اقتصاد ایران یک اقتصاد ترکیبی، شامل یک بخش دولتی بزرگ است که در حدود ۶۰ درصد آن به شیوه متمرکز و دستوری اداره می‌شود.

اقتصاد وسیله است نه هدف. در تحکیم بنیادهای اقتصادی، اصل، رفع نیازهای انسان در جریان رشد و تکامل اوست نه همچون دیگر نظام‌های اقتصادی تمرکز و تکاثر ثروت و سودجویی، زیرا که در مکاتب مادی، اقتصاد خود هدف است و بدین جهت در مراحل رشد، اقتصاد عامل تخریب و فساد و تباهی می‌شود؛ ولی در اسلام اقتصاد وسیله است و از وسیله انتظاری جز کارایی بهتر در راه وصول به هدف نمی‌توان داشت. با این دیدگاه برنامه اقتصادی اسلامی فراهم کردن زمینه مناسب برای بروز خلاقیت‌های متفاوت انسانی است و بدین جهت تأمین امکانات مساوی و متناسب و ایجاد کار برای همه افراد و رفع نیازهای ضروری جهت استمرار حرکت تکاملی او بر عهده حکومت اسلامی است.

ایران در دنیا از نظر تولید ناخالص داخلی، دارای رتبه هجدهم، از نظر ذخایر گاز دارای رتبه اول، از نظر ذخایر نفت دارای رتبه چهارم، از نظر جاذبه‌های گردشگری دارای رتبه پانزدهم و از نظر ذخایر معدنی دارای رتبه دهم است. همچنین ذخایر ارزی کشور بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار و سطح بدهی خارجی کمتر از ۳ درصد تولید ناخالص داخلی است.

مطالب مفید در حوزه اقتصاد

در حال حاضر ۳۴ بانک و موسسه اعتباری با بیش از ۲۱ هزار شعبه در کشور داریم که آمار آنها جزء نقدینگی محسوب می‌شود. همچنین سهم بانکداری غیردولتی ما بیش از ۶۵ درصد است که نشان می‌دهد بانکداری کشور از وضعیت بانکداری دولتی فاصله گرفته است. صادرات کالا طی سال‌های گذشته بیش از واردات بوده و تراز حساب جاری مثبت بوده است. در نه ماهه اول سال ۹۵ صادرات کالا ۶۰ میلیارد دلار بوده که ۳۹.۸ میلیارد دلار آن به دلیل ظرفیت‌های ایجادشده پس از برجام، مربوط به صادرات نفتی است و واردات کالا نیز ۴۴ میلیارد دلار بوده که در مجموع رشد صادرات کالا از واردات بیشتر بوده است.

 از فصل آخر سال ۹۴ بهبود رشد آغاز شده و در مجموع نه ماهه اول سال ۹۵، رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه سال ۱۳۹۰، معادل ۱۱.۶ درصد بوده است. البته وی این نکته را نیز مورد تاکید قرار داد که این رشد، بدون احتساب درآمد نفت، معادل ۱.۹ درصد بوده است و نیز در فصل سوم سال ۹۵، رشد بدون نفت معادل ۴.۶ درصد بوده است. همچنین افزود: بخش کشاورزی و صنعت پس از بخش نفت نسبت به بقیه بخش‌ها وضعیت بهتری داشته‌اند. در مجموع اگرچه رشد غیرنفتی از نظر ما هنوز پایین است ولی روند آن امیدوارکننده است و این در حالی است که در کشورهای عمده صادرکننده نفت، کاهش رشد اقتصادی داشته‌ایم.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

1 دیدگاه برای تحولات اقتصاد ایران در سال 1402

  1. رضا

    سایت عالی هستید مرسی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا