سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : /

تصمیم اثر بخش اثر آلن دوباتن


تصمیم اثر بخش اثر آلن دوباتن

تصمیم اثر بخش اثر آلن دوباتن

تصمیم‌گیری به فرایندهای ذهنی (شناختی) گفته می‌شود که به انتخاب یک اقدام در میان اقدامات جایگزین می‌انجامند. تصمیم‌گیری در دو نوع تجویزی و توصیفی تعریف می‌گردد.تصمیم گیری یک عمل مهم در زندگی است. مطالب تصمیم اثر بخش اثر آلن دوباتن خیلی برای مدیران مفید است.

تصمیم گیری از نیاز به حل یک مشکل یا نیاز به پاسخ به یک تهدید یا فرصت ناشی می‌شود. تصمیمات، ابزاری مهم برای مدیران کسب وکار است و به آنها کمک می‌کند تا به شرایط، تهدیدها و فرصت‌های متغیر بازار پاسخ دهند. هر چقدر نتایج بدست آمده‌ی حاصل از تصمیمات گرفته شده، منجر به موفقیت آتی سازمان شود، می‌توان گفت آن تصمیم اثربخش بوده است.با افزایش سرعت اطلاعات، تغییرات در محیط کسب وکار و اتفاقات خارجی، تصمیم‌گیری موثر را هر روز پیچیده‌تر می‌کند. از سوی دیگر بسیاری از تحقیقات ثابت کرده تصمیم‌گیری خوب، ستون فقرات کسب وکارهای موفق است و این واقعیت، ضرورت توجه به گرفتنِ تصمیمات اثربخش را دو چندان می‌کند.

تصمیم اثر بخش اثر آلن دوباتن

هر نهاد یا سازمانی می تواند سرعت و کیفیت تصمیمات خود را با توجه به آنچه که تصمیم‌گیری می‌کند، افزایش دهد. بهتر است که تصمیم‌ها به چهار نوع اساسی تقسیم شود:

  1. شرط‌بندی‌های بزرگ: تصمیمات غیرمتداول اما بسیار بزرگی که به طور گسترده بر سازمان تأثیر می‌گذارد (به عنوان مثال، ادغام، تملیک، سرمایه گذاری‌های بزرگ). در اینگونه تصمیم‌ها، بحث و مذاکره‌های سازنده در میان اعضای تیم مهم تر از داده های منطقی است.
  2. تصمیمات چندجانبه: تصمیمات متداولی که بر چندین حوزه در سازمان تأثیر می‌گذارد (به عنوان مثال، تخصیص بودجه میان محصولات و مناطق مختلف، فروش و برنامه‌ریزی عملیات، توسعه محصول جدید). وضوح فرآیند تصمیم‌گیری در اینگونه تصمیمات مهم‌تر از آن است که چه کسی حق تصمیم‌گیری را در دست دارد.
  3. تصمیمات خاص و یک‌باره: تصمیم گیری‌هایی که در حین انجام وظایف روزانه کارکنان صورت می‌پذیرد (مثلا تعامل با مشتریان). مواردی مانند فرهنگ پذیرنده، اعتماد، مسئولیت‌پذیری شخصی، نقش تصمیم‌گیرنده و وضوح استراتژیک در اینگونه تصمیمات مهم‌تر از شاخص‌های رسمی است.
  4. تصمیمات واگذارشده: تصمیمات عملیاتی و روزانه که بر عهده یک تیم یا فردی که بیشترین اطلاعات را برای تصمیم‌گیری در اختیار دارد، واگذار شده است (برای مثال تصمیم گیری در مورد تبلیغات منطقه‌ای، تعدیل در عملیات تولید محلی). در این‌گونه تصمیمات، حدود اختیار برای تصمیم‌گیری تنها نیمی از کار است و رهبران باید یاد بگیرند که چگونه این اختیار را به زیردستان خود تفویض و واگذار کنند.

خلاصه کتب مفید

لازم است زماني كه مقدمات تصميم آماده و زمان تصميم گيري فرا رسيد حتما” تصميم مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرار گيرد و پس از طي مراحل مشورت بهترين راه حل از طريق يك فرآيند منطقي به يك تصميم درست و عقلاني رسيد .ناگفته نماند در برخي مواقع تصميم گيري نهايي مستلزم تاييد و تصويب رسمي است كه در اين گونه موارد اگر افراد مافوق را از قبل به طور كامل در جريان تصميم گيري قرار داده باشيم تاييد و تصويب به راحتي انجام خواهد شد در غير اين صورت لازم است يك شرح وضعيت يا گزارش كتبي تهيه و با جزئيات مربوطه به همراه توصيه , پيشنهاد و عناوين جذاب در اختيار مقام مافوق قرار گيرد كه به طور يقين انجام اين كار در گرفتن پاسخ مثبت مؤثر است بديهي است در صورت عدم حصول نتيجه با خونسردي گزارش خود را با شيوه ها و توضيحات بيشتر از زواياي مشابه تقديم تا اثربخشي آن دو چندان گردد .

www.DigiFiles.org

5/5 - (1 امتیاز)

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

2 دیدگاه برای تصمیم اثر بخش اثر آلن دوباتن

  1. همدانی

    درود ، واقعا تصمیم گیری یکی از ابزارهای مدیریتی است اما خیلی از مدیران بی بهره هستند
    مقاله بالا عالی بود ممنونم

  2. ناشناس

    عالی هستید مررررررررررررررسی

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا