سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : /

تفکر سیستمی


تفکر سیستمی
تفکر سیستمی
تفکر سیستمی روشی جامع برای بررسی عوامل و تعاملاتی است که می تواند به یک نتیجه احتمالی کمک کند. تفکر سیستمی، درک درستی از این که چگونه تمامی اجزای مختلف هر سیستم می توانند هماهنگ باشند را ارائه می دهد و از طریق این درک، بهترین فرآیندهای ممکن را برای انجام تقریباً هر چیزی فراهم میکند.

تفکر سیستمی یک رویکرد جامع به چگونگی ارتباط بین بخش‌های مختلف یک روش دارد. در تحلیل سنتی، مردم فقط به عناصر جداگانه در یک سیستم نگاه می‌کردند. با تفکر در سیستم‌ها، می‌توانید فرآیندهای متعادل کننده و تقویت کننده‌ای را که باعث بهبود رفتار سیستممی‌شوند، درک کنید.در یک سطح اساسی، سیستم مجموعه‌ای از قطعات بهم وابسته یا وابسته به یکدیگر است که یک کل واحد را تشکیل می دهد. این قسمت‌های متقابل باید تعامل داشته باشند، درغیر اینصورت بخشی از یک سیستم نخواهند بود.

ویژگی های تفکر سیستمی

  • در صورت مشاهده مشکل و مسئله به جای اینکه به دنبال علت خارجی باشید آن را در داخل سیستم جستجو کنید.
  • مسائل سیستمی قابل ریشه یابی و حل با روش های حل مسئله سطحی و معمولی نیست و برای مواجهه و حل آنها نیاز به الگو و ذهنیت سیستمی هست تا بتوانید علت مشکل را بررسی کنید.
  • در صورتی که بدنبال علتی هستید بدانید که حتما یک یا چندین معلول تشکیل دهنده آن هستند.
  • حل مسئله و یافتن علت نیاز به تفکر خلاقانه و پویا برای درک بهتر مسائل دارد و تفکر ایستا در این مورد کمکی نمی کند.
  • در صورتیکه که برای مسئله ای راه حلی را یافتید آن راه حل نمی تواند برای مسائل دیگر استفاده شود. شما باید به دنبال علت هایی که منجر به بروز آن شده اند باشید چون مسائل نقاط مشترکی ندارند.
  • با در نظر داشتن تفکر سیستمی هر مسئله ای در داخل همان سیستم حل می شود و از خارج سیستم اجازه دخالت را نمی دهید.
  • سیستم همانطور که گفته شد که کار جمعی و مرتبط به هم است که با بروز مشکل در یکی از اجزاء آن کل سیستم مختل می شود، پس بدانید با مقصر دانستن یک فرد در سیستم نمی توانید بار مسئولیت را از دوش دیگران بردارید و همه افراد در سیستم در آن مسئله مسئولیت دارند و تلاش برای حل آن هم وظیفه جمعی در سیستم هست.

هنگامی که از تفکر سیستمی در مدیریت و عملیات استفاده می‌کنید، به طور قطع به یقین تصمیمات شغلی مناسبی خواهید گرفت. در واقع، شما هر تصمیم کسب و کاری را که با توجه به پیامدهای سیستماتیک ممکن است داشته باشید، تجزیه و تحلیل می‌کنید. اگر می‌خواهید یک ابزار تولید جدید بخرید، این نوع تفکر باعث می‌شود که هزینه آموزش کارکنان، زیرساخت‌ها و تأخیر شغلی مورد نیاز را تجزیه و تحلیل کنید.در نهایت، هدف از تفکر در سیستم‌ها کمک به شما در جلوگیری از اتلاف وقت، هزینه و سایر منابع است. یک رویکرد سیستمی برای مدیریت، سازمان را مجموعه‌ای از قطعات بهم پیوسته و پویا می‌داند. هر یک از این قسمت‌ها یک بخش و یک زیر سیستم در سازمان شما هستند.

4.8/5 - (6 امتیاز)

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

3 دیدگاه برای تفکر سیستمی

  1. طه

    بنظرم اگر همه ما سازمان را به شکل سیستم زنده ببینیم ، خیلی خیلی ارزشمند است
    حال باید آموزش لازم برای کار با سیستم را مدیریت یاد بگیرد.
    کاش مدیران ما مطالعه داشتند،
    ممنون از سایت عالی تون

  2. دیاران

    سلام بر شما
    بسیار از همکاری با شما راضی هستم
    ممنونم

  3. حمیدی

    تفکر سیستمی یکی از موضوعاتی است که در نظام آموزشی ما از چشم دور مانده و چندان به آن پرداخته نشده است. نظام‌های آموزشی، چه در ایران و چه در سایر نقاط جهان، سوگیری بسیار شدیدی به سمت تفکیک رشته‌ها و نگاه تخصصی به هر حوزه دارند

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا