سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : /

حل مسئله و تصمیم گیری


حل مسئله و تصمیم گیری

حل مسئله و تصمیم گیری

حل مسئله بخشی از تفکر است. حل مسئله که پیچیده‌ترین بخش هر عملیات فکری تصور می‌شود، به عنوان یک روند مهم شناختی تعریف می‌گردد که محتاج تلفیق و مهار یک سری مهارت‌های بنیادین و معمولی است.

بدیهی است که هر سازمانی و همچنین هر فردی در طول سال‌های کاری‌اش با مجموعه‌ای از مشکلات مواجه می‌شود. به همین دلیل توانایی حل مشکلات برای افراد و سازمان‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. برخی از مزایای برخورداری از مهارت های حل مسئله عبارت‌اند از:

غیرممکن را ممکن می‌سازد: مهارت حل مسئله می‌تواند غیر ممکن را ممکن سازد. دانش به تنهایی کلید حل مشکلات نیست. بلکه تکمیل فرایند حل مشکل با رویکردهای حل مسئله سیستماتیک تمایز میان کارکنان را نشان می‌دهد. این مهارت به ما و سازمان‌ها کمک می‌کند تا بر چالش‌های خطرناک غلبه کنیم.

تمایز ایجاد می‌کند: همه‌ی ما برای انجام کارهای معمولی آموزش می‌بینیم و برای کاری که انجام می‌دهیم، مهارت و دانش کافی کسب می‌کنیم. با این حال، تعداد بسیار کمی از ما می‌توانیم مشکلات به وجود آمده مانند مسائل غیرمنتظره یا بی‌سابقه را به خوبی حل کنیم. از این رو، اگر در محل کار خود توانایی کافی برای حل مشکلات داشته باشیم، به راحتی از جانب مافوق خود مورد توجه قرار می‌گیریم، شناسایی می‌شویم و از ما قدردانی می‌شود.

اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد: افزایش اعتماد به نفس، یکی از مزایای مهارت حل مسئله است. برخورداری از توانایی حل مسئله، صرف نظر از محل کار یا حرفه‌ای که در آن کار می‌کنیم، موجب افزایش اعتماد به نفس‌مان می‌شود. در چنین شرایطی،‌ از توانایی‌های خود برای حل مشکلات مطمئن می‌شویم و وقت خود را صرف نگرانی درباره این مساله نمی‌کنیم که در صورت بروز مشکل چه واکنشی باید نشان دهیم.

گام‌های حل مسئله

۱. فهم مسئله :دراین مرحله می‌باید درک کاملی از مسئله در ذهن خواننده به وجود آورید. این یعنی باید بفهمیم مسئله چه معلوماتی به ما داده‌است و چه مواردی را از ما خواسته‌است.

۲. انتخاب روش:در این مرحله با استفاده از درکی که از مسئله در ذهن ما وجود دارد یکی از روش‌های حل مسئله مناسب با این مسئله را انتخاب می‌کنیم.

۳. اجرای روش: حال که روش مناسب را انتخاب کردیم آن را اجرا می‌کنیم.

۴. بازگشت به عقب:جواب‌های بدست آمده را با صورت مسئله مقایسه کرده و یکبار دیگر مراحل بالا را مرور می‌کنیم تا مطمئن شویم قسمتی از مسئله را اشتباه نرفته یا جا نینداخته باشیم.

یکی از روش‌هایی که ما را در مرحله فهم مسئله یاری می‌دهد و کمک می‌کند تا مسئله به خوبی و نگاه سیستمی تحلیل شود، تحلیل مسئله با رویکرد آیسبرگ است.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

3 دیدگاه برای حل مسئله و تصمیم گیری

  1. کیوان

    سلام مهندس واقعا از بابت پشتیبانی خوبتون تشکر میکنم

  2. پدرام

    یکی از موانع رشد در سازمان عدم توانایی حل مسئله است
    خیلی باید در مورد این مقوله ما مدیران مطالعه کنیم .
    بسی لذت بردم از فایل مربوطه
    سپاس

  3. نادیا

    در مجموع خدمات شما از نظر کلی بسیار خوب وعالی بوده و تنوع ان نیز در حد کافی میباشد.
    ارزوی موفقیت شما و کل پرسنل زحمتکش شرکت شما را از خداوند خواهانم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا