سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

حل مسئله و تصمیم گیری


حل مسئله و تصمیم گیری

حل مسئله و تصمیم گیری

هر یک از ما ممکن است با این شرایط روبرو شده باشیم که نیاز به تصمیم گیری برای یک موقعیت حساس یا مهم داشته ایم.اگر پاسخ معمول شما به اغلب این شرایط، “نمی توانم تصمیم بگیرم ” باشد، مهارت تصمیم گیری مؤثر می تواند به شما کمک کند تا با اعتماد به نفس بیشتر تصمیمات صحیح تری را اتخاذ کنید.

وجه به این نکته ضروري است که تصمیم گیري ، به دلیل اهمیت خاصی که دارد- خود می تواند بـه عنوان یک مهارت جداگانه مورد بررسی قرار گیرد. اما به دلیل شباهت بسیار زیاد بین فرایند حل مسئله و تصمیم گیري، این دو مهارت در یک مبحث آورده شده وتنها به ذکر تفاوتهاي ظریف و مهم بـین این دو فرآیــند پرداخته ایم. در این مرحله تک تک راه حل هایی که در مرحله قبـل شناسـایی شـده بودند، مورد قضاوت و ارزشیابی قرار میگیرند. براي این کار، افراد باید پیامدها و قابلیت دسترسی هر راه حل را قبل از استفاده از آن، پیش بینی کننـد . 

مهارت حل مسئله به عنوان برخورد فعالانه در جستجو و تشخیص مسئله‌ها، مشکلات و فرصت‌ها، استفاده از منطق و مهارت قضاوت در جمع آوری و تحلیل اطلاعات و جستجو و خلق راهکارها، مقایسه‌ی راهکارهای مختلف و انتخاب بهترین شیوه برای مواجهه با یک مسئله تعریف می‌شود.

تصمیم گیری یک انتخاب است که ممکن است براساس قضاوت شخصی انجام گرفته باشد. هنر تصمیم یکی از شایستگی های مهم مدیریتی است و اندیشمندان مدیریتی مانند چستر بارنارد آنرا معادل مدیریت نیز برشمرده اند، یک مدیر ممکن است تصمیمات متعددی را در یک فرآیند حل مسئله اتخاذ کند

متخصصان معتقدند که مسائل را میتوان به 4 دسته تقسیم نمود:

1 -مسائل مهم و غیر فوري

2 -مسائل فوري و غیر مهم

3 -مسائل مهم و فوري

4 -مسائل غیرمهم و غیرفوري

در موقعیتهای کاری واقعی، تصمیمها اغلب دچار شکست می شوند زیرا بهترین گزینه ها در ابتدا واضح نیستند یا عوامل کلیدی به عنوان بخشی از فرآیند تصمیم گیری و حل مسئله در نظر گرفته نمی شوند. برای پایان دادن به چنین اتفاقاتی، می بایست استراتژی (راهکار) های تصمیم گیری و حل مسئله را با هم همراه کنید تا درک خود را از موضوع، روشن و شفاف نمایید.یک فرآیند منطقی و منظم میتواند به شما در انجام این کار کمک کند در صورتی که همه عناصر حیاتی مورد نیاز برای نتیجه موفقیت آمیز را در نظر بگیرید.کار کردن بر اساس این فرآیند، به طور سیستماتیک، احتمال غفلت از عوامل مهم را کاهش خواهد داد. روش هفت مرحله ای ما شامل موارد زیر است:

  • خلق یک محیط سازنده و مفید
  • بررسی جزئیات موقعیت(وضعیت)
  • ایجاد جایگزینهای خوب
  • کشف گزینه ها
  • انتخاب بهترین راه حل
  • ارزیابی طرح
  • اعلام تصمیم و اقدام

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

1 دیدگاه برای حل مسئله و تصمیم گیری

  1. قائمیان

    بسیار عالی ومفید هست ممنون از بابت زحماتی که کشیدین

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا