سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

راه و رسم گفتگو


راه و رسم گفتگو

راه و رسم گفتگو

گفت‌وگو نوعی برهم‌کنش بین دو یا چند نفر و ارتباطی بداهه بین دو یا چند نفر از مردم در راستای رسوم است. تحلیل گفت‌وگو شاخه‌ای از جامعه‌شناسی است که به مطالعۀ بافت و ساختار رفتارهای انسانی با نگاهی عمیق‌تر به رفتارهای گفت‌وگو می‌پردازد.  یکی از اولین متفکرانی که بر گفت‌وگو برای یافتن حقیقت تأکید می‌کرد، سقراط بود. او معتقد بود آفرینشِ معنا در پرتو گفت‌وگو حاصل می‌شود. بدون مکالمه نمی‌توان انتظار شنیدن و هم‌رأیی داشت. هیچ‌یک از مکالمات سقراطی برای قانع ساختن یا مخالفت‌ ورزیدن نبود. او شالودهٔ این مکالمات را فهم و تفهم می‌دانست. خرید فایل راه و رسم گفتگو توصیه اکید میشود.

اساساً گفت‌وگو راهی برای فهمیدن است، راهی که خود نیز بخشی از این دانایی را شکل داده و تنها ابزار دست یافتن به فهم صحیح نیست.گفت و گو می تواند در قالب های مختلفی از جمله عصبانیت، مهربانی، خوشحالی،خشن، به آرامی ، با لطافت، با سبکی متن و … باشد. گفت و گو می توانید بر سر یک موضوع به واسطه دو تا چند نفر به صورت شفاهی انجام شود.

گفت‌‏وگو دو جنبه بیرونی و درونی دارد که راه دسترسی به درون و گفت‌‏وگوی واقعی با خود، از رهگذر گفت‌‏وگوی بیرونی میسر می‌‏شود. در کنجی نشستن و با خود حرف زدن و در صدد فهم درون برآمدن راه به جایی نمی‌‏برد.بنابراین مهارت‌‏های گفت‏‌وگو در ارتباط انسان با خودش، دیگران، طبیعت و با خداوند، اهمیت و ارزش پیدا می‏‌کنند و اکنون که تفاهم بین انسان‏‌ها رنگ باخته، تجدید حیات گفت‏‌و‏گو و بازآفرینی مهارت‌‏های آن نیاز اساسی به‌‏شمار می‏‌رود.

راه و رسم گفتگو

گفت‌‏وگو انواع مختلفی دارد. گاهی گفت‌‏وگو به صورت تصادفی به وجود می‌‏آید. در گفتگوی تصادفی یعنی ما بدون قصد قبلی و با کسی که ممکن است هیچ آشنایی از او نداشته باشیم به گفت‌‏وگو می‏‎پردازیم. اما بیشتر مواقع گفت‌‏وگو برنامه‌‏ریزی شده است. در گفت‌‏وگو‏های برنامه‌‏ریزی شده ممکن است ما از قبل موضوع و هدف خاصی نداشته باشیم که به آن «گفت‏‌وگوی بالنده» می‏‌گوییم و یا ممکن است هدف و موضوع معین باشد کــه آن‏ را «گفت‌‏وگوی هدف‏دار» می‌‏نامیم.

خلاصه کتب جذاب

قوانینی برای شنونده بودن در گفتگو

  • وقتی که شنونده هستید، فقط شنونده باشید. به صحبت‌های طرف مقابل کامل گوش دهید.
  • طرف مقابل را به بیان جزئیات و احساساتش برایتان دعوت کنید و با او همدلی نشان دهید.
  • برای اینکه طرف مقابل متوجه شود که شما به او توجه می‌کنید می‌توانید هنگام صحبت، او را تایید کنید. شیوه‌های غیر کلامی مثل تکان دادن سر و شیوه‌های کلامی کمک کننده هستند.
  • حرف‌های طرف مقابل را خلاصه کنید. این کار کمک می‌کند که متوجه شوید درست فهمیده اید یا خیر. همینطور طرف مقابل متوجه می‌شود به حرف هایش گوش می‌کرده اید.
  • سوال پرسیدن روند گفتگو را تسهیل می‌کند. سوال‌هایی بپرسید که به روشن شدن مسئله کمک کند نه اینکه شما را از مسیر گفتگو منحرف کند.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “راه و رسم گفتگو”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا