سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

فنون مذاکره پیشرفته


فنون مذاکره پیشرفته

فنون مذاکره پیشرفته

مذاکره فرایند تشخیص اولویت ها، اولویت بندی آنها، برنامه ریزی برای چانه زنی ، بحث بر روی آنها و توافق بر سر آنهاست.مذاکره‌ها را به شیوه‌های مختلف طبقه‌بندی می‌کنند. یکی از شیوه‌های طبقه‌بندی مذاکره بر این مبناست که تا چه حد می‌توان منافع و خواسته‌های طرفین را به صورت هم‌زمان تأمین کرد.مذاکره‌های تلفیقی، مذاکره‌هایی هستند که منافع هر دو طرف در آن‌ها قابل تأمین است. در مقابل، در مذاکره توزیعی، کیک مذاکره ثابت است و طرفین برای دریافت سهم بیشتری از کیک، با یکدیگر وارد چانه‌زنی می‌شوند.

مذاکره چهار ویژگی اصلی دارد:

  1. حداقل دو طرف در آن درگیر هستند. این دو طرف ممکن است دو فرد، دو گروه یا دو سازمان باشند.
  2. بین خواسته ها و نیازهای این دو (یا چند طرف) تعارض وجود دارد.
  3. دو یا چند طرف درگیر در مذاکره، بر اساس انتخاب خود و نه به اجبار با یکدیگر مذاکره می‌کنند.
  4. کسانی که درگیر مذاکره می‌شوند برای “داد و ستد” که زیربنای مفهوم مذاکره است،‌ آماده‌اند.

مهارت‌های مذاکره و متقاعد سازی

در دنیای پیشرفته امروز و به‌خصوص در کشورهای اروپایی و امریکای شمالی و حتی کشورهای شرق آسیا، اصول و فنون مذاکره علاوه بر بهره‌گیری از تکنیک‌های روانشناسی و شخصیت شناسی، به آداب‌ورسوم و قواعد در نظر گرفته‌شده از سوی میزبان مذاکرات و یا از سوی تیم میهمان، قبل ،حین و پس از مذاکره می‌پردازد و برای آنان بسیار بااهمیت است. 

بسیاری از ما، یک تمایل مهارنشدنی به حرف زدن داریم. خصوصاً این‌که فکر می‌کنیم با حرف زدن، می‌توانیم جریان مذاکره را کنترل کنیم: می‌توانیم خواسته‌هایمان را بگوییم؛ استدلال‌هایمان را مطرح کنیم؛ گله‌ها و شکایت‌های خود را بیان کنیم؛ امتیاز بخواهیم؛ و به هر شیوه، سهم بیشتری از مذاکره را به خود اختصاص دهیم.

در اهمیت مذاکره نمی‌توان مبالغه کرد. مذاکره کلید پیشرفت در محل کار، حل تعارضات و ایجاد ارزش در قراردادها است. هنگام بروز اختلافات در روابط تجاری و شخصی، اجتناب از درگیری در تلاش برای نجات رابطه آسان است. با این حال، این امکان وجود دارد که اختلافات پرتنش را به مذاکرات سازنده تبدیل کرده و روابط قوی را حفظ کنید. اهمیت اصول و فنون مذاکره در این موارد بسیار مهم است.

واقعیت این است که بسیاری از ما، آن‌قدر که برای «خوب حرف زدن» وقت می‌گذاریم، توان و انرژی خود را به «خوب گوش دادن» اختصاص نمی‌دهیم.البته این نکته را هم نباید فراموش کنیم که «گوش دادن» واقعاً سخت است: کسی که می‌خواهد شنونده‌ی خوبی باشد، باید ذهن خود را متمرکز کند؛ از قضاوت‌های زودهنگام فاصله بگیرد؛ گفتگوهای درونی و افکار اتوماتیک منفی ذهن خود را مهار کند؛ 

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

نقد و بررسی‌ها

هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “فنون مذاکره پیشرفته”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا