سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : /

مبانی رفتار سازمانی


مبانی رفتار سازمانی

مبانی رفتار سازمانی

فصل 1: پيش درآمدي بر رفتار سازماني

تعريف رفتار سازماني:

در مرحله عمل مطالعه افراد انساني را مطالعه رفتار سازماني مي نامند. رفتار سازماني عبارت است از مطالعه منظم (سيستماتيك) عمليات، اقدامات، كارها و نگرش هاي افرادي كه سازمان را تشكيل مي دهند. در رشته رفتار سازماني مطالعه منظم جايگزين قضاوت مشهودي مي شود، يعني مدارك و شواهد علمي كه در شرايط كنترل شده جمع آوري مي شود، به شيوه اي معقول مورد سنجش و ارزيابي قرار مي گيرد و در رابطه با هر معلولي در پي علت بر مي آيد. در رابطه با عملكرد فرد نيز سه عامل نقش اساسي دارند: توليد (بهره وري)، غيبت و جابجايي كاركنان. مديران به كيفيت و كميت توليد كاركنان توجه دارند، حال آن كه غيبت و جابجايي كاركنان بر بازده و توليد آنان اثر معكوس دارد. جابجايي كاركنان موجب افزايش هزينه ها مي شود و سازمان همواره با افرادي كم تجربه كار مي كند. مديران به سه علت به رضايت شغلي كاركنان توجه دارند:

1)مي توان بين رضايت شغلي فرد و توليد يا بهره وري يك رابطه مستقيم مشاهده كرد.

2)رضايت شغلي فرد با ميزان غيبت و جابجايي او رابطه معكوس دارد.

3)مدیران در برابر کارکنان احساس مسئولیت انسانی می کنند. واژه سازمان در آخرين بخش تعريف نشان مي دهد كه رفتار سازماني، رفتار فرد يا گروه را در رابطه با كار مورد توجه قرار مي دهد.

هدف هاي رفتار سازماني:

توجيه، پيش بيني و كنترل رفتار انساني است.

توجيه: هنگامي كه مي خواهيم متوجه شويم كه چرا فرد يا گروه كاري را انجام دادند، در واقع به دنبال بيان يا توجيه هدف هستيم و مي خواهيم علت را بدانيم.

پيش بيني: هدف از پيش بيني توجه به رويدادهاي آينده است. مديريت مي خواهد نتيجه يك اقدام خاص را حدس زده و در حقيقت مي خواهد برخي از واكنش هاي رفتاري را نسبت به پديده هاي تغيير پيش بيني كند و راه هايي را براي كمترين مقاومت بيابد و تصميم گيري كند.

بهبود كيفيت و بازدهي:

براي بهبود كيفيت و افزايش توليد يا بهره وري بايد برنامه هايي را مثل كنترل كيفيت كامل و بازسازي اجرا كرد تا به موجب آنان افراد و كاركنان تشويق شوند كه در امور مشاركت فعال نمايند.

مدیریت کیفیت جامع (TQM) چیست؟

(1توجه زياد به مشتري: مشتري تنها كساني نيستند كه از محصولات و خدمات استفاده مي كنند بلكه شامل افراد درون سازمان كه با ساير افراد سازمان روابط متقابل دارند هم مي شود.( مانند كاركنان دايره اعتبارات، حسابداري و حمل و نقل ).

(2توجه به بهبود مستمر: بهبود دائمي و پيوسته در محصولات و خدمات.

(3بهبود كيفيت همه كارهايي كه سازمان انجام مي دهد. اين مورد تنها براي محصول نهايي نيست و شامل شيوه هايي كه سازمان كالا را تحويل مي دهد، سرعتي كه در رسيدگي به شكايات دارد و نوع برخورد و رعايت ادب در پاسخ گويي به مشتري نيز مي شود.

4) سنجش يا اندازه گيري هاي دقيق: كنترل كيفيت كامل براي سنجش متغيرهاي عملكرد در فعاليت هاي سازمان از روشهاي آماري استفاده مي كند و متغيرهاي عملكرد را با استانداردها مقايسه مي كند. 5- تفويض اختيار: در كنترل كيفيت كامل همه افراد بايد در فرآيند بهبود شركت كنند. در اجراي اين برنامه از تيم ها استفاده مي شود.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

2 دیدگاه برای مبانی رفتار سازمانی

  1. اروین شیخی

    نسبت به محتوا شما بهترین قیمت را دارید

  2. خسرو کرمی

    درود
    من این خلاصه برای درس دانشگاه هم تهیه کردم خیلی مفید بود
    ممنون از خدمات رسانی خوب شما

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا