سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

مدیریت شایستگی بر اساس استاندارد ISO 10015


مدیریت شایستگی بر اساس استاندارد ISO 10015

مدیریت شایستگی بر اساس استاندارد ISO 10015

مدیریت شایستگی یا به عبارت دیگر مدیریت منابع انسانی با رویکرد شایستگی، بعد از مقاله مهم لاولر (۱۹۹۴) مطرح شد که در آن مقاله از اهمیت شایستگی در سازمان‌ها سخن به میان آمد. لاور سیر تحولی سازمان‌ها، از سازمان‌های تحلیل شغل-محور، به سازمان‌های شایستگی محور یا شایسته سالار را بررسی کرد.امروزه تعداد وسیعی از سازمان‌ها، روش‌های مدیریت منابع انسانی مبتنی بر شایستگی (Competency-based HRM Practices) را به کار می‌برند. شایان گفتن است که با وجود استفاده و کاربرد آن به روش‌های متفاوت، به نظر می‌رسد شایستگی‌ها از لحاظ مفهومی، نیاز به تفسیر و توضیح دارند. مدیریت شایستگی بر اساس استاندارد ISO 10015 برای مدیر مهم است.
به اعتقاد رایت و اسنل، مدیریت شایستگی عبارت است از اتخاذ مجموعه استراتژی ها و اقداماتی که تضمین دهد مهارت های مورد نیاز برای اجرای استراتژی های سازمان وجود دارد. این امر شامل شناسایی، جذب، گزینش، به کار ها و گماری و به کارگیری کارکنانی است که از دانش، مهارت ها و توانمندی های لازم برای اجرای استراتژی های سازمان برخوردارند.

شایستگی‌های مدیران نوع خاصی از شایستگی‌های فردی هستند. شایستگی‌های مدیران فعالیت‌ها، دانش، مهارت‌ها یا نگرش‌ها و احتمالا مشخصه‌های شخصی لازم برای بهبود عملکرد قلمداد می‌شوند. از آنجا که در میان عوامل مختلفی که به موفقیت سازمان می‌انجامند نقش مدیران اهمیت قابل توجهی دارد، بنابراین شایستگی‌های مدیران اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. برای داشتن نظام مدیریتی موثر و کارآمد باید مدیرانی مقتدر و شایسته داشت. این امر مستلزم چارچوبی فراگیر است که با اتکا به آن بتوان مدیران شایسته‌ای را برای تحقق اهداف و راهبردهای سازمان در اختیار داشت.

سازمان‌ها برای تداوم در میدان رقابت تنگاتنگ دنیای صنعتی امروز، لازم است به طور مستمر با سرمایه‌گذاری‌ بر روی منابع انسانی خود، شایستگی آنها را ارتقا دهند؛ زیرا کارمندان و نیروی انسانی بخش ضروری و مهم هر سازمان هستند و عملکرد مثبت هر شرکت و صنعت، به نحوه استفاده از شایستگی‌های افراد آن، بستگی دارد. مدیریت شایستگی و توسعه افراد در سطوح سازمانی، تیمی، گروهی و فردی به عنوان یک گزینه مورد نیاز برای هر سازمان، ارتباط واضح و تنگاتنگی با هم دارند و از بسیاری جهات، جدایی ناپذیرند. توسعه افراد بخشی از مدیریت شایستگی است و افراد شایسته در هر سازمان، نیاز به توسعه دارند. به کارگیری فرایندهای برنامه‌ریزی شده و سیستماتیک برای هر دو مقوله مدیریت شایستگی و توسعه افراد، سهم مهمی در بهبود و ارتقا قابلیت‌های سازمان در جهت دستیابی به نتایج مورد نظرش دارد.

استاندارد ISO 10015:2019 بر اهمیت رشد و توسعه شایستگی‌های بیشتر منابع انسانی و ارتقا سطح فرهنگ سازمانی تاکید دارد و راهنمایی مفید در زمینه ایجاد و حفظ یک سیستم آموزشی موثر و طراحی و ارائه برنامه‌های آموزشی که با اهداف سازمانی هماهنگ هستند و منجر به بهبود شایستگی و عملکرد کارکنان می‌شود را، برای آنها فراهم می‌کند.

مطالب مفید مدیریت شایستگی

هدف ایزو ۱۰۰۱۵:۲۰۱۹ این است که به سازمان‌ها در بهبود شایستگی کارکنان، ارتقا عملکرد شغلی و در نهایت کمک به موفقیت کلی سازمان کمک کند و بتوانند اطمینان حاصل کنند که منابع انسانی آنها از توانایی‌های لازم برای انجام وظایف خود به طور موثر، برخوردار می‌باشند.  اجرای دستورالعمل‌های استاندارد ISO 10015:2019 در هر سازمان می‌تواند یک راه حل بسیار موثر و برای سنجش و اندازه‌گیری میزان اثر بخشی فرایند‌ها و برنامه‌های آموزشی و یادگیری باشد؛ زیرا این استاندارد منحصر‌به‌فرد در زمینه آموزش است، مملو از مفاهیم و مطالب آموزشی بسیار مفید است.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

1 دیدگاه برای مدیریت شایستگی بر اساس استاندارد ISO 10015

  1. رمضانی

    من چقدر دنبال این مطلب بودم
    چقدر هم حرفه ای و سریع برام ایمیل شد
    واقعا متشکرم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا