سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

مدیریت و ارزیابی عملکرد


مدیریت و ارزیابی عملکرد

مدیریت و ارزیابی عملکرد

ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد دو مفهمومی هستند که امروزه در بیشتر سازمان ها استفاده می شوند.ارزیابی عملکرد کارکنان و مدیران، سالیانه به منظور رعایت اصل شایسته­ سالاری و مدیریت بهبود عملکرد و کیفیت کار، اعمال ضابطه شایستگی در تصمیمات اداری، به کارگیری نتایج ارزیابی در بهسازی نیروی انسانی و افزایش کارایی و اثربخشی عملكرد صورت می‌گیرد.

اهمیت موضوع مدیریت عملکرد کارکنان و نقش آن در موفقیت استراتژیک سازمانها به اندازه ای است که بسیاری از شرکتها و سازمانهای موفق، قابلیت و مهارتی به نام ”مدیریت عملکرد کارکنان“ را در فهرست قابلیتهای مدیریتی خود گنجانده اند و از همه مدیران و سرپرستان خود انتظار دارند که عملکرد کارکنان را با شایستگی و اثر بخشی مطلوب مدیریت کنند.

ارزیابی به صورت 360 درجه بوده و جهت ارزیابی هر فرد از مقام مافوق، همکاران، ذینفعان و خود فرد، سنجش و ارزیابی صورت می­ گیرد. گام‌های اجرایی فرآیند ارزیابی عملکرد شامل اطلاع‌رسانی، آموزش، انجام ارزیابی عملکرد، اعلام نتایج اولیه، اعتراضات و اعلام نتایج نهایی است که به تفصیل در شیوه نامه پیاده سازی گام به گام ارزیابی عملکرد بیان شده است.

مدیریت عملکرد رویکردی است که با دادن آموزشهای لازم به نیروی کار و همچنین برقراری یک نظام منصفانه در ارزیابی عملکرد کارکنان و نیز برقراری نظامهای حقوق و مزایا و پاداشهای مبتنی بر عملکرد سعی در ایجاد همدلی بین کارکنان و سرپرستان دارد تا از این طریق اهداف کارکنان را با اهداف سازمان همسو نموده و بر بهره وری نیروی انسانی بیفزاید. 

اهداف فرایند مدیریت عملکرد در سازمان‌ها

– اهداف راهبردی

– اهداف اداری

– اهداف توسعه‌ای

سیستم برنامه ریزی منابع انسانی:

اطلاعاتی که از سیستم مدیریت عملکرد به دست می آید می تواند نقاط ضعف و قوت منابع انسانی درون سازمان را مشخص کند. و راهنمای خوبی برای ترفیع و ارتقای منابع انسانی سازمان باشد.

کارمندیابی و انتخاب:

نتایج حاصل از مدیریت عملکرد کارکنان فعلی سازمان می تواند در پیش بینی عملکرد آتی کسانی که می خواهیم انتخاب و استخدام نماییم، مفید واقع شود.

تعیین روایی آزمون های استخدامی:

عملکرد فرد بعد از استخدام، معیاری است که به وسیله آن می توان روایی آزمون های استخدامی را تعیین نمود، یعنی اگر عملکرد فرد بخصوصی که بر اساس نتایج آزمون های استخدامی انتخاب شده رضایت بخش باشد، آزمون های استخدامی دارای روایی خواهند بود و برعکس.

آموزش و تربیت کارکنان:

اگر معلوم شود عملکرد کارمند ناشی از فقدان آموزش است، مسئولان مربوط می توانند با برگزاری دوره های آموزشی مناسب، این کاستی را از بین ببرند.

حقوق و مزایا:

یکی از عوامل بسیار موثر در افزایش پرداخت، اطلاعاتی است که ارزیابی چگونگی عملکرد فرد به دست آمده است. ارزیابی عملکرد و مدیریت عملکرد در اینجا به کمک هم میزان پرداخت را مشخص می کنند. البته باید این را در نظر گرفت که ارزیابی عملکرد جزئی از فرآیند ارزیابی عملکرد است.

سیستم مسیر شغلی و جانشین پروری:

از آن جا که عملکرد شغلی بیانگر توانایی های فرد و نقاط قوت اوست، اطلاعات حاصل از مدیریت عملکرد برای تعیین مسیر شغلی او در سازمان است.همه این موارد را می توان کارکرد های فرآیند مدیریت عملکرد نام برد اما ارزیابی عملکرد این کارکرد ها را ندارد.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

2 دیدگاه برای مدیریت و ارزیابی عملکرد

  1. فاطمی زاده

    محصول را خریدم و خیلی دقیق و فوری برام ایمیل شد
    تشکر از شما

  2. خاکپور

    ممنون از آموزش مفید و مختصرتون.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا