سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

دسته بندی : / /

چالش های روانشناختی بازنشستگی


چالش های روانشناختی بازنشستگی

چالش های روانشناختی بازنشستگی

سالمندی یکی از مراحل تکاملی زندگی انسان است که به صورت روزافزون هم در ایران و هم در سراسر جهان رو به افزایش است . در ایران در حال حاضر حدود پنج میلیون نفر از جمعیت کشور بالای شصت سال هستند و روز به روز بر شمار این جمعیت افزوده می شود. چالشهای این دوران را مبتوان : چالش تکریم ، چالش رهاشدگی سازمانی ، چالش اختلال در چرخه زندگی خانوادگی ، چالش حسرت عمر تلف شده و… نام برد که محصول فوق بسیار کامل موارد را توضیح داده است.

نگرش های مثبت یا منفی افراد نسبت به بازنشستگی ناشی از نگرش های حاکم در جامعه نسبت به بازنشستگان و شرایط و امکانات لازم برای آنان در هر جامعه است ( ریکر و مایرز ، 2013). بر این اساس افرادی که تغییرات دوران بازنشستگی را در جهت منفی ، ادراک می کنند، بازنشستگی را زمان ترک شغل تمام وقت و پایان فعالیت می دانند که از طریق حقوق و مزایای بازنشستگی و کمک های مالی از سوی دولت از بازنشستگان حمایت می شود. این دوره با کاهش رشد بیولوژیکی، درون فردی، اقتصادی و یا اجتماعی همراه بوده ( دیوید و درسلر ، 1973) که در ذهن آنان بازنشستگی نقطة شروع سالمندی است و بر این اساس میزان سازگاری و انعطاف پذیری افراد در مقابل مسائل این دوره کمتر می شود . در گذشته به دلیل نادیده گرفتن افراد پس از بازنشستگی و عدم تخصیص امکانات و فرصت هایی به بازنشستگان، این دیدگاه رایج بوده است؛ اما امروزه با توجه به افزایش جمعیت بازنشستگان و بروز مشکلات پس از بازنشستگی، جوامع به تصویب سیاست ها و قوانینی مختص بازنشستگان و سالمندان و فراهم آوردن امکانات مورد نیاز آنان روی آورده اند و همین امر سبب شده است که بازنشستگی به عنوان گذار زندگی و زمانی برای بازبینی شخصی و ارائه امکانات و فراهم کردن فرصت هایی برای ایجاد تغییر در سبک زندگی و ساخت رویکردی جدید و ادامة رشد شخصی تصویرسازی شود ( ریکر و مایرز، 2013).

مطالب مفید

بازنشستگی

بازنشستگی عبارت است از کناره گیری از موقعیت یا شغل یا از زندگی کاری فعال. همچنین ممکن است فرد با کاهش ساعات کاری یا حجم کاری نیمه بازنشسته شود. بسیاری از افراد زمانی که مسن هستند یا به دلایل سلامتی قادر به انجام کار خود نیستند، بازنشستگی را انتخاب می کنند.

بازنشستگی عبارت از وضعیتی است كه افراد با داشتن شرط معینی از سن و دارا شدن سنوات معینی از خدمت، ضمن خاتمه یافتن حالت اشتغال، مادام العمر مستحق دریافت حقوق بازنشستگی می شود.

بازنشستگی در واقع مرحله ای از زندگی كاركنان است كه دیگر ضرورتی ندارد تا كار و فعالیت كنند بنابراین می توانند در خانه بمانند و به كارهایی مانند ورزش یا فعالیت های مورد علاقه خود كه در چارچوب درآمد و منابعی كه در اختیار دارند، بپردازند.از نظر روان شناسان، بازنشستگي به معني كناره گيري از زندگي و گذراندن آن در محيط خانه، آسايشگاه يا بستر بيماري نيست بلكه اين دوره حساس از زندگي به معني كناره گيري از ادامه شغل به دليل بالا بودن سن و گاه در پي بيماري يا از كار افتادگي‌ست كه بر اثر آن، صرفا سبك زندگي انسان ها تغيير مي‌يابد اما خودِ زندگي پايان نمي‌پذيرد.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

2 دیدگاه برای چالش های روانشناختی بازنشستگی

  1. رفیق بی کلک مادر

    ایران رو به سالمندی داره می‌ره
    مطلب مفیدی بود چون کاربردی است والله

  2. چکامه

    سلام
    من مبلغ را واریز کردم بلافاصله فایل برام ایمیل شد
    خیلی جالب بود برام
    سپاس از شما و تیم خوب تون

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا