سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

کاربرد رگرسیون در تحقیق


کاربرد رگرسیون در تحقیق

نظریه های اخیر در رابطه با رشد اقتصادی، نشان دهنده این است که فعالیتهای تحقیق و توسعه از عوامل اصلی در فرایند تولید علم به شمار می روند و نقش مهمی را در بهبود سطح بهره وری کل عوامل تولید ایفا می کنند. بر همین اساس، کشورهای توسعه یافته با سرمایه گذاری و اختصاص بودجه های تحقیقاتی بالا توجه خاصی به این گونه فعالیتها دارند. اما در کشورهای در حال توسعه با توجه به پایین بودن بودجه های تحقیق و توسعه و محدودیت منابع سرمایه ای که برای بنگاه های تولیدی وجود دارد، این کشورها طبقه بندی میتوانند از سرریز فعالیتهای تحقیق و توسعه بین المللی بهره ببرند و بهره وری کل عوامل تولید خود را بهبود ببخشند.کاربرد رگرسیون در تحقیق در تحقیق مهم است.

اما آن چه که اهمیت دارد این است که برخی عوامل داخلی و یا خارجی مانند ظرفیت جذب کشورها یا درجه عقب ماندگی نسبی آنها میتواند مکانیسم اثرگذاری سرریزها بر بهره وری را تحت تاثیر قرار دهد و منجر به برخی اثرات غیرخطی احتمالی گردد. برای بررسی این اثرات اقتصاد سیاسی، ظرفیت جذب، عقب ماندگی غیرخطی احتمالی نیاز به روشهای انعطاف پذیرتری هست تا بتواند به خوبی رفتار این عوامل را بر مکانیسم اثرگذاری سرریزهای نسبی، سرریزهای تحقیق و توسعه بین تحقیق و توسعه بین المللی شناسایی و مورد بررسی قرار دهد. برهمین اساس، در این مطالعه اثرات آستانه ای ظرفیت جذب و المللی، رویکرد رگرسیون انتقال ملایم داده عقب ماندگی نسبی بر سرریزهای تحقیق و توسعه بین المللی در کشورهای در حال توسعه مورد بررسی قرار گرفته است.

ادبیات پژوهش بر اساس نتایج به دست آمده از مطالعات نظری اقتصاددانانی مانند رومر (۱۹۹۰)، گروسمن و هلپمن (۱۹۹۰ و ۱۹۹۱) و آقیون و هویت (۱۹۹۲)، الگوهای رشدی طراحی شدند که حتی در شرایط ثابت ماندن سرمایه فیزیکی و نیروی کار می توانند نشان دهنده رشد اقتصادی باشند. به عقیده این محققان، رشد اقتصادی از طریق گسترش زمینه های تحقیق و توسعه، انتشار علم و دانش، توسعه سرمایه انسانی، افزایش تخصص و کاهش هزینه های تولید ناشی از توسعه فناوری تحقق می یابد. در الگوهای ارائه شده توسط این اقتصاددانان، رشد اقتصادی ناشی از عوامل برون زا نیست. بلکه در این الگوها رشد اقتصادی از طریق تغییرا درون زای فناوری حاصل می شود. این تغییرات نیز از نتایج تحقیق و توسعه، نوآوری و پیشرفت فناوری حاصل می شود. کاربرد رگرسیون در تحقیق برای محقق هم مهم است.

از طرفی استدلالهای زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه، نه تنها فعالیتهای تحقیق و توسعه داخلی منجر به بهبود بهره وری کل عوامل تولید یک کشور می شوند، بلکه مشارکت بیشتر در تجارت بین الملل نیز می تواند باعث بهبود رشد اقتصادی و رشد بهره وری کل عوامل تولید یک کشور شود. در واقع، باور عموم بر این است که انتقال بین المللی دانش با جریان تجارت بین المللی ارتباط دارد و واردات کالاها و خدمات تولید شده از سوی شرکای تجاری، باعث استفاده موثرتر از منابع موجود در کشور وارد کننده می شود و در نتیجه موجب افزایش بهره وری کل عوامل تولید آن کشور علاوه براین، هر چه بخش های بیشتری از اقتصاد در معرض رقابت بین المللی قرار گیرند، میزان رویارویی آنها با فناوری های برتر و فشار برای اتخاذ و تطبیق این فناوری جهت حفظ توان رقابتی بیشتر خواهد بود. این در حالی است که، همه کشورها به طور یکسان از دانش بین المللی بهره مند نمی شوند. از نقطه نظر تئوریکی، بر اساس مطالعات آبراموویچ (۱۹۸۹) و کالر (۱۹۹۹)، این موضوع که چه میزان از سرریزهای تحقیق و توسعه بین المللی در یک کشور مورد استفاده قرار گیرند، تا حد زیادی به سهم سرمایه انسانی هر کشور از نیروی کار ماهر بستگی دارد و از آن تحت عنوان “ظرفیت جذب یک کشور یاد می شود. بنابراین، کشوری می تواند اثرات بیشتری از سرریزهای دانش خارجی روی بهره وری کل عوامل تولیدش را احساس کند که سرمایه انسانی بالاتری دارد. بر همین اساس، مطالعه تجربی بنیادی کو و هلپمن (۱۹۹۵)، با ارائه مدل رشد مبتنی بر تحقیق و توسعه نشان داد که سرریز تحقیق و توسعه بین المللی از طریق تجارت بین الملل، با معرفی فناوری خارجی در تولید داخلی، موجب افزایش بهره وری و کارایی می شود و کشورهایی که ماشین آلات و تجهیزات بیشتری را از پیشروان فناوری جهان وارد می کنند، رشد سریع تری در کارایی و بهره وری کل عوامل تولید دارند. در واقع در مطالعه صورت گرفته توسط کو و هلپمن (۱۹۹۵)، اثرات سرریزهای تحقیق و توسعه بین المللی بر بهره وری کل عوامل تولید در میان ۲۱ کشور منتخب OECD در دوره زمانی ۱۹۹۰- ۱۹۷۱ و با استفاده از ماتریس وزنی واردات مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این مطالعه نشان داد که اثر تحقیق و توسعه بین المللی بر بهره وری کل عوامل تولید، مثبت است. این اثر برای کشورهایی که درجه آزادی تجاری بیشتری دارند، قابل توجه تر گزارش شده است و سرریز تحقیق و توسعه بین المللی برای کشورهای کوچکتر اهمیت بیشتری نسبت به تحقیق و توسعه داخلی بررسی اثرات غیرخطی ظرفیت جذب و عقب ماندگی نسبی بر سرریزهای تحقیق و توسعه بین المللی…

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید

محصولات مشابه

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

پرسش نامه تعیین شغلی هالند با تفسیر

مدیریت کیفیت ISO 10015

مدیریت کیفیت ISO 10015

ارگونومی

ارگونومی

توانمندسازی

توانمندسازی

  • کاربر: سپهر جوان
  • قیمت: 38,400 تومان
  • دسته:
علوم رفتاري با کارکنان

علوم رفتاري با کارکنان

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

خلاصه کتاب كليد طلايي ارتباطات

1 دیدگاه برای کاربرد رگرسیون در تحقیق

  1. حسن

    سلام.
    پیگیریهایی که در این مدت انجام شد عالی بود.
    ممنونم

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کسب درآمد از فروش فایل
برو بالا