سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

هنر نه گفتن!

صفحه اصلی » عمومی, مقالات » هنر نه گفتن!

هنر نه گفتن!

هنر نه گفتن!

کلمه نه یکی از کلمات تخریبی اما قدرتمند و ضروری در زبان امروز است که به کار بردن آن برای خیلی ها مشکل است چرا که این افراد می پندارند اگر این کلمه را بگویند ارتباط خود را با آن فرد از دست می دهند.هنر نه گفتن یکی از مهارت های ضروری در زندگی است که می‌توانیم آن را یاد بگیریم و در خود تقویت کنیم.هنر نه گفتن برای بسیاری از ما واقعا سخت و مشکل است.زمانی که ما جرات نه گفتن نداشته باشیم،مجبور هستیم درخواست های نامعقول دیگران را بپذیریم و فرصت های زیادی را در زندگی از دست بدهیم. به این دلیل آموزش نه گفتن در سنین پایین بسیار اهمیت دارد و لازم است که مهارت نه گفتن در نوجوانان و دانش آموزان را به خوبی تقویت کنیم چرا که ارتباط سالم با دوستان در سرنوشت فرزندانمان بسیار اهمیت دارد.

به طرف مقابلتان بگویید که دوست دارید درخواستش را اجرا کنید اما وقت کافی ندارید.

مرحله اول تمرین نه گفتن

نه گفتن را با بله آغاز کنید. نه خود را با ارزش بگویید طوری که درخواست کننده را به فکر اندازد که چرا به او نه گفته اید در اینصورت او این احساس را ندارد که «نه» شما عکس العملی در برابر اوست.اگر به کسی پولی به عنوان قرض داده اید که او از دادن این پول به شما امتناع می ورزد و دوباره از شما طلب قرض می نماید برای حفظ ادامه دوستیتان باید طوری به او نه بگویید که او را به فکر اندازد و نشان دهد که شما هنوز در مورد ادامه دوستی مصمم هستید. دلیل داشتن هنگام نه گفتن اعتماد به نفس شما را بالا می برد و توانایی شما را برای نه گفتن افزایش می دهد.

مرحله دوم تمرین نه گفتن

وقتی درخواستی از شما می‌شود که دوست دارید آن را انجام دهید، اما وقت کافی برای انجام دادن آن ندارید، بهتر است آن کار را به زمانی دیگر موکول کنید.گاهی اوقات اطرافیان شما درخواست‌هایی از شما می‌کنند که شما نمی‌توانید در انجام آن‌ها کمک کنید. بهترین راه برای نه گفتن به این درخواست‌ها،مؤدبانه گفتن جواب خود و لفظ قلم صحبت کردن است. 

مرحله سوم تمرین نه گفتن

خیلی ساده و مطمئن و قاطعانه نه بگویید. و به هیچ وجه حرف یا کلمه ای را بیان نکنید که مخاطب فکر کند شما برای جواب منفی تردید و شک دارید. چون اگر از این کلمات استفاده کنید به احتمال زیاد طرف مقابل دوباره سعی می کند اصرار کند و درخواست خود را تکرار کند تا شما را مجاب به انجام آن کار بکند.بدانید  و توجه کنید که این حق طبیعی شما است که بخواهید موضوعاتی را که خلاف عقیده و یا علاقه شما است را قبول نکنید.

مرحله چهارم تمرین نه گفتن

گاهی وقت ها مخاطبان ما سعی می کنند با روش های متفاوت پاسخ منفی ما را به صورت غیر اصولی و غیر منطقی به مثبت تغییر دهند. به همین دلیل هنگامی که شما بتوانید روش های انها را شناسایی کنید. دیگر نمی توانند روی شما تاثیر بگذارند.

  • با قلدری، بدجنسی و یا بی ادبی کردن
  • ناله و شکایت کردن از زندگی خود و برانگیختن حس دلسوزی شما
  • به وجود آوردن احساس عذاب وجدان در شما در صورت پاسخ بله ندادن.
نمایش مطلب
معرفی 10 کتاب منتخب اعتماد به نفس زنان
به این مطلب امتیاز دهید

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برو بالا