سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

راهکارهای توسعه یادگیری آنلاین

صفحه اصلی » عمومی, مقالات » راهکارهای توسعه یادگیری آنلاین

راهکارهای توسعه یادگیری آنلاین

امروزه اینترنت یک منبع آموزش قوی در رسانه‌های آموزشی و به شکل کلی قادر به ارزیابی، مطابقت و اصلاح است که با استفاده از کامپیوتر برای تمام اشخاص در هر نقطه از جهان و در هر زمان است. محبوبیت استفاده از اینترنت به عنوان یک منبع اطلاعاتی و آموزشی در حال افزایش است. با افزایش سرعت و امنیت و پیشرفت فناوری و تکنولوژی نیاز به اینترنت در زندگی روزمره افزایش می‌یابد. یادگیری آنلاین ابزار یا سامانه آموزشی مبتنی بر رایانه است که به شما این امکان را می‌دهد در هر کجا و هر زمان به یادگیری بپردازید. امروزه یادگیری آنلاین بیشتر از طریق اینترنت اجرا می‌شود.

در این نوع تجربه‌ی یادگیری می‌توان از رسانه‌های مختلفی استفاده کرد. رسانه‌هایی مانند انواع مقالات، تصاویر و فایل‌های صوتی، پادکست، محتوای تعاملی، ارائه‌های آماده، ویدئوهای ضبط‌ شده و آزمون‌های خودآموز (آزمون‌هایی که شرکت‌کننده بنا بر سرعت گیرایی خود می‌تواند انتخاب کرده و در آنها شرکت کند).

در این شیوه آموزشی، «بازخورد» اهمیت زیادی دارد و از مهم‌تریم عوامل موثر در پیش بینی، بهبود آموزش مجازی، بهبود فرآیند یادگیری و عملکرد تحصیلی یادگیرندگان به حساب می‌آید. بازخورد، به یادگیرندگان کمک می‌کند تا مهارت‌های یادگیری خود را بهبود بخشیده و دانش عملی مورد نیاز در آینده را نیز توسعه دهند. همچنین باعث می‌شود یادگیرنده از نقطه ضعف‌های عملکرد خود آگاه شود و در صدد اصلاح آن‌ها باشد.

ارتباط و تعامل میان دانشجویان (شرکت کنندگان)

بهتر است یک گروه مجازی تشکیل دهید تا دانشجویان یا افراد تحت تعلیم بتوانند درباره موارد مطرح شده در جلسه، مباحث آموزشی، کارهای گروهی و… با یکدیگر بحث و گفتگو کرده و نظرات و ایده‌های خود را به اشتراک بگذارند.همچنین اساتید یا تعلیم دهندگان می‌توانند موضوعاتی را مشخص کرده و از مخاطبان بخواهند درباره آن مطالعه کنند. سپس در یک زمان مشخص، راجع به آن با یکدیگر به بحث و گفتگو بپردازند.

استفاده از فیلم و نرم افزارهای آموزشی

از دیگر روش‌های بهبود آموزش مجازی، استفاده از فیلم‌ها و نرم افزارهای آموزشی است که باعث تثبیت و نهادینه شدن مطالب آموزشی شده و زمینه را برای یادگیری هر چه بیشتر فراهم می‌کند.

مشخص کردن و تعیین حدود برنامه‌های آموزشی

هنگام برگزاری کلاس‌های مجازی یا جلسات آنلاین، مشخص بودن برنامه‌ها و همچنین حد و مرزها اهمیت زیادی دارد. عدم وجود برنامه‌های آموزشی مشخص، در فرآیند تدریس و یادگیری، بی نظمی و آشفتگی ایجاد خوهد کرد. به عنوان مثال، در فضای مجازی یادگیرندگان تصور می‌کنند هر زمان که مایل بودند می‌توانند تکالیف درسی خود را ارائه دهند. همچنین انتظار دارند که معلم در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی آن‌ها باشد.

ارائه مداوم فیدبک کلاس آنلاین

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ارائه بازخورد یکی از مولفه‌های مهم و اساسی برای جلسات و کلاس‌های آنلاین است. اگر شما یک معلم کلاس آنلاین هستید، باید بدانید که بازخورد شما به ایجاد یک تجربه یادگیری الکترونیک آموزنده، جذاب و انگیزشی کمک می‌کند. توجه داشته باشید که در طول فرآیند آموزش الکترونیک، بازخورد شما باید مداوم و مستمر باشد و در اولین فرصت ارائه شود. در این صورت دانش پذیران می‌توانند به راحتی تشخیص دهند که باید کدام رفتارها یا مهارت‌های خود را بهبود دهند.

محتوای جذاب

ارائه محتوای ارزشمند و جذاب، باعث علاقه مندی شرکت کنندگان به مباحث آموزشی شده و فعالیت و مشارکت بیشتر آنان در جلسات را به دنبال دارد. بنابراین تولید محتوای آموزشی سمعی و بصری با درگیر کردن و به کارگیری مهارت‌های دیداری، شنیداری و ذهنی مخاطبان، حواس آن‌ها را به چالش کشیده و باعث خلاقیت بیشتر آن‌ها می‌شود.محتواهای جذاب در فضای مجازی می‌توانند به شکل‌‌های متنوع فیلم، تصویر، فایل صوتی، پاورپوینت، فایل پی دی اف و… تولید و ارائه شوند.

جلسات پرسش و پاسخ

یکی دیگر از راه های بهبود آموزش مجازی، برگزاری آزمون‌ها و جلسات پرسشی آنلاین است. آموزش بدون بازخورد کاملا بی فایده خواهد بود. از سوی دیگر، برگزاری آزمون و ایجاد جلسات پرسش و پاسخ، زمینه رقابت بین شرکت کنندگان را فراهم کرده و باعث حضور فعال در کلاس‌های مجازی می‌شود.

www.DigiFiles.org

به این مطلب امتیاز دهید
نمایش مطلب
تحلیل بنیادی چیست؟

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برو بالا