سلام. به اولین و بزرگترین سامانه تعاملی آموزشی کشور خوش امدید.

نقشه جهان ۲۰۲۲

صفحه اصلی » عمومی, مقالات » نقشه جهان ۲۰۲۲

نقشه جهان ۲۰۲۲

نقشه جهان ۲۰۲۲

شیوه‌های زندگی و نهادهای اجتماعی جهان امروزی حتی با شیوه‌های زندگی و نهادهای اجتماعی گذشته‌ای نه چندان دور تفاوت اساسی دارند.فقط در طی دوره‌ای معادل دو یا سه قرن _یک برهه زمانی کوتاه در بستر تاریخ بشر _زندگی اجتماعی انسان با چرخشی تند از انواع نظم اجتماعی که مردم هزاران سال در آن می‌زیستند به سرعت فاصله گرفته است. نقشه جهان براساس فاکتورهایی قابل بررسی است ، در این جا چند مورد را بیان مینماییم:

بلایای طبیعی

این نقشه براساس گزارش خطرات جهانی در سال 2022 که توسط دانشگاه محیط زیست و امنیت انسانی آمریکا جمع آوری شد، کشورهایی که بیشتر در معرض خطر زلزله، سیل یا قحطی هستند را مشخص می کند. این گزارش همچنین چگونگی مقابله این کشورها با این حوادث را نیز نشان می دهد.اروپا-به جز هلند، آلبانی و صربستان- از این خطرات تا حد زیادی مبرا است، همینطور ایالات متحده و کانادا. جای تعجب نیست که این خطرات درآفریقا و کشورهای حاشیه اقیانوس آرام بالاترین میزان را دارد.

نقشه جهان ۲۰۲۲

نقشه سياسي جهان

نقشه سياسي جهان که محدوده ي سرزمين دولتها را در سراسر جهان از طريق کاربرد روشهاي نقشه کشي و با استفاده از رنگهاي مشخص مي کند، در واقع بيان ساده ي جغرافيايي نظام بين دول است و فهم آن از مباني جغرافيايي سياسي است. البته اين نقشه از اين جهت که ثبات را تداعي مي کند، گمراه کننده است. از آنجا که چون هر نقشه وضع کشورها را در يک برهه از زمان نشان مي دهد و اين الگو دائماً در تغيير است؛ بنابراين بايد به نقشه سياسي جهان به صورت الگوهايي در حال تغيير نگريست.
سعي مي شود عواملي که در تغيير نقشه سياسي جهان دخالت دارد و مراحلي که نقشه سياسي جهان طي کرده است تا به وضع امروز رسيده است مورد بررسي قرار گيرد. به طور کلي فراينده هايي که موجوديت نقشه سياسي جهان و تغيير آن نقش داشته اند عبارتند از:
1-اکتشافات جغرافيايي کشف قاره ها و سرزمينهاي دور : توسط شهروندان اروپايي و به دنبال آن ادعاهاي دولتهاي اروپايي که موجب مالکيت آنها بر آن سرزمينها گرديده است، موجوديت کشورهايي مثل استراليا و زلاندنو را توسط انگليسيها برروي نقشه سياسي جهان توجيه مي کند.
2-جنگها و تغييرات عمده ي ژئو پوليتيکي جنگها: چه در گذشته و چه امروز موجب گسترش ارضي قدرتهاي پيروز و کاهش ارضي شکست خوردگان بوده است.
3-تجزيه ي امپراتوريها: در نتيجه ي امپراتوريها و با تولد دولتهاي مستقل تجهيزات مهمي در نقشه سياسي جهان به وجود آمده است. در گذشته تجزيه امپراتوري اتريش – هنگري و از هم پاشيدن امپراتوريهاي مستعمراتي بريتانيا و فرانسه که گسترش آنها در قاره هاي آفريقا و آسيا چشمگير بود. و امروز با فروپاشي شوروي و تجزيه يوگسلاوي تغييرات زيادي در نقشه سياسي جهان به وجود آمده است.
4-فرايندهاي جداسازي و جدايي طلبي: جدا سازي فرايندي تحميلي است که توسط قدرتهاي پيروز و سياست بين الملل انجام مي شود و موجب پيدايش مرزهاي تحميلي مي گردد. تقسيم آلمان به دو واحد شرقي و غربي، کره به دو واحد شمالي و جنوبي، ويتنام به دو واحد شمالي و جنوبي به وجود آمدن کشورهاي ساختگي که محصول تصميمات انگليس و فرانسه در تقسيم سرزمينهاي عثماني در خاور ميانه بود، همه از نتايج عملکرد فرايند جداسازي اند؛ در صورتي که جدايي طلبي اساس ناسيوناليسي و قوم گرايي و همچنين محصول خواست گروهي از مردم است که براي ايجاد دولتي ملي تلاش مي کنند. به وجود آمدن جمهوري آير نتيجه خواست مردم ايرلند و جدا شدن آنها از انگلستان بود و موجوديت بنگلادش نتيجه خواست مردم پاکستان شرقي و جدا شدن آنها از پاکستان غربي بود. امروز وحدت مجدد دو آلمان، دو ويتنام و دو يمن نتيجه عملکرد فرايند وحدت طلبي مردمي است که در اثر خواست بيگانگان از هم جدا شده بودند. 

نقشه جهاني نواحي فرهنگي

نقاط امن جهان

این نقشه کشورهایی را که از نظر وزارت امور خارجه برای مسافران بریتانیایی امن(به رنگ سبز) وناامن(به رنگ قرمز) تشخیص داده شده اند را نشان می دهد. وزارت امور خارجه توصیه می کند که به کشورهایی که با رنگ زرد نشان داده شده اند نیز سفر نشود.

نقشه جهان ۲۰۲۲

امید به زندگی

این نقشه، جهان را بر اساس معیار امید به زندگی نشان می دهد. متاسفانه نتایج تعجب آور نیستند. آفریقا تنها قاره ای است که میانگین امید به زندگی در 28 کشور آن کمتر از 60 است. کمترین میزان امید به زندگی در کشور سیرا لئون برابر با 46 است که رقمی عجیب می باشد. بر اساس داده های سازمان سلامت جهانی،مردم ژاپن به طور میانگین تا 84 سال عمر می کنند، که پس از آن 6 کشور با میانگین 83 سال قرار می گیرند: آندورا، سوئیس، ایتالیا، سنگاپور و سن مارینو. با وبسایت رزرو هتل ایران هتل آنلاین همراه باشید.

دگرگونی اجتماعی
نظریه های دگرگونی اجتماعی
دو رویکرد کلی در کوشش برای درک مکانیسمهای عمومی دگرگونی در سراسر تاریخ بشر مهمتر از رویکردهای دیگر بوده اند.

یکی از این دو،رویکرد تکامل گرایی اجتماعی است،که می کوشد بین دگرگونی زیستی و اجتماعی ارتباط برقرار کند.
دیدگاه دوم مربوط به ماتریالیسم تاریخی است_که در اصل توسط کارل مارکس طرح و تنظیم گزردیده،اما بعداً توسط نویسندگان گوناگونی بسط و توسعه یافته است.

▪ نظریه های تکاملی
▪ داروینیسم اجتماعی
▪ تکامل یک خطی و چند خطی
▪ نظریه تکامل پارسونز
▪ ماتریالیسم تاریخی

● عوامل تاثیر گذار بر دگرگونی

عوامل موثر بر دگرگونی اجتماعی را می توان تحت سه عنوان جمع بندی کرد:محیط فیزیکی، سازمان سیاسی، و عوامل فرهنگی.

▪ محیط فیزیکی
▪ سازمان سیاسی
▪ عوامل فرهنگی
▪ تحلیل مراحل دگرگونی

● دگرگونی در گذشته نزدیک

چگونه می توان توضیح داد که چرا در دویست سال گذشته یا به عبارتی دوره تجدد،دگرگونی اجتماعی چنین شتاب حیرت انگیزی پیدا کرده است؟بدیهی است که این موضوع بسیار پیچیده ای است.اما نشان دادن بعضی از عواملی که به آن مربوط می شود دشوار نیست .شگفت آور نیست که آنها را می توان در امتداد خطوطی مشابه با عوامل موثر بر دگرگونی اجتماعی در سراسر تاریخ طبقه بندی کرد .ما در تحلیل آنها ،تاثیر محیط طبیعی را در چارچوب اهمیت فراگیر عوامل اقتصادی به طور کلی ،در نظر خواهیم گرفت.

▪ تاثیرات اقتصادی

● تغییرات جاری و درو نماهای آینده

دگرگونی اجتماعی ما را به کجا می برد؟تحولات عمده ای که ممکن است با آغاز قرن بیست و یکم زندگی ما را تحت تاثیر قرار دهند چیست؟جامعه شناسان در مورد پاسخ به این سئوالات،که بی گمان تا اندازه ای متضمن تاملات نظری است،توافق ندارند. سه دیدگاه مختلف در مورد این مسئله وجود دارد.

▪ نظریه همگرایی
▪ نظریه جامعه فراصنعتی
▪ نظریه سرمایه داری و سوسیالیسم

● دگرگونی اجتماعی:نظری به آینده

ممکن است ما به سوی نظمی فراصنعتی در حرکت باشیم یا نباشیم ،اما چنین می نمایاند که در دورانی از دگرگونی اجتماعی زندگی می کنیم که حتی با استانداردهای دو قرن گذشته شگفت انگیز است. ما می دانیم ابعاد مهم این دگرگونی چیست، اگر چه تبیین آنها همچنان مورد تردید است. این عوامل شامل عواملی هستند که نظریه پردازان جامعه فرا صنعتی و دیگران ذکر کرده اند:

۱-آهنگ فوق العاده سریع نوآوری فنی و صنعت،همراه با تاثیر فن آوری اطلاعات و ریز الکترونیک.
۲-فرسایش صنایع تولیدی موجود اقتصادهای غربی،همراه با انتقال تولید صنعتی اساسی به سمت شرق.
۳-درگیری فزاینده همه جوامع صنعتی در شبکه به هم پیوسته ارتباطات جهانی.
۴-تحولات عمده در درون حوزه های خانوادگی و فرهنگی همراه با تغییرات در روابط جنسیت.
۵-ادامه اختلافات آشکار ثروت و قدرت بین کشور های صنعتی و کشورهای فقیر جهان سوم .

۶-ودر پس زمینه همه اینها ، تعادلی ظریف بین امکان صلح جهانی دیر پای و برخورد هسته ای که میتواند بیشتر جمعیت جهان را از پهنه گیتی محو کند .
هنگامی که از کرانه این قرن به قرن آینده می نگریم نمی توانیم پیش بینی کنیم که آیا یک صد سال آینده با توسعه اجتماعی واقتصادی صلح آمیز همراه خواهد بود ،یا با افزایش مسائل جهانی-که شاید حل آنها فراتر از توانایی بشریت باشد.بر خلاف جامعه شناسان نخستین ،که دویست سال پیش آثار خود را به نگارش درآوردند،ما به روشنی می بینیم که نتایج صنعت ،فن آوری و علم امروزی به هیچ روی کاملاً سودمند نیستند.جهان ما پرجمعیت تر و ثروتمندتر از همیشه است،ما امکاناتی برای کنترل سرنوشت خود و بهتر ساختن زندگیمان داریم که برای نسلهای پیش کاملاً غیر قابل تصور بود.با این حال جهان به فاجعه هسته ای و زیستی نزدیکتر می شود.اظهار این مطالب به هیچ وجه نباید موجب نگرشی نومیدانه و تقدیرگرایانه گردد.اگر یک چیزی وجود داشته باشد که جامعه شناسی به ما عرضه می دارد،آگاهی عمیق از تسلط بشر بر نهادهای اجتماعی است.ما انسانها،آگاه از دستاوردها و محدودیتهایمان،تاریخ خود را می سازیم.برداشت ما از جنبه های تیره تر تغییرات اجتماعی امروزی نباید ما را از داشتن نگرشی واقع گرایانه و امید بخش نسبت به آینده باز دارد.

www.DigiFiles.org

 

5/5 - (4 امتیاز)
نمایش مطلب
نقشه فارسی جهان

5 دیدگاه برای “نقشه جهان ۲۰۲۲”
  1. چقدر مطلب خوبی بود

  2. مرسی از وقتی که گذاشتین و مثل همیشه کلی مطلب تو گفته هاتون بود.خداقوت

  3. متشکرم برای وقتی که گذاشتین و کامل توضیح دادین. موفق باشید.

  4. همیشه دگرگونی های جامعه جز بحث‌های داغ است
    تشکر از به اشتراکگذاری این مطلب خوب

  5. مقالات فوق العاده خوبی دارید و اکثرا به درد من خوردن و خیلی چیزها از شما یاد گرفتم
    خیلی ممنون بابت انتشار این مطالب
    موفق و پیروز باشید.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

برو بالا